Monday, August 16, 2010

KERAJAAN PAS KELANTAN AKHIRNYA AKAN PERSALAHKAN KERAJAAN PUSAT…

Daripada www.hambali1.blogspot.com

"Bank Negara akan melihat perkara berkenaan dari segi percanggahan undang-undang...Ikut undang-undang negara kita, cuma Bank Negara sahaja boleh keluarkan wang yang boleh diiktiraf, yang sah dalam negara kita," - Datuk Seri Mohd Najib Razak

Apakah Kerajaan PAS Kelantan mahu memainkan sentimen rakyat untuk terus menyalahkan kerajaan Pusat, termasuk dalam isu terbaru iaitu penggunaan Dinar Emas dan Dirham Perak di Kelantan?

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek mengakui isu ini akan menyebabkan pertelagahan baru antara Kerajaan Kelantan dan Pusat.

Malah menurutnya, akan ada rakyat yang akan jadi mangsa kepada dasar baru kerajaan PAS Kelantan ini jika dibiarkan kerajaan Kelantan melaksana dasar itu sewenang-wenangnya.

Persoalannya, apakah dasar itu sengaja diperkenalkan untuk kepentingan politik dan mempertahankan kuasa PAS di Kelantan?

Dan bagaimana pula dengan kenyataan bercanggah antara Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz dan Datuk Husam Musa?

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata semalam, apa yang dilakukan Kelantan itu sebenarnya hanyalah bertujuan politik semata-mata.

Ia tidak lebih daripada untuk meraih simpati rakyat yang akhirnya akan menyalahkan kerajaan Pusat kerana menolak penggunaan dinar dan dirham itu.

"Ini tindakan politik dan untuk mendapatkan sokongan politik yang kononnya nanti kerajaan Pusat tidak Islamik dan ini jelas untuk mengasak kerajaan Pusat dan perkara ini amatlah mendukacitakan kami," katanya.

Mustapa berkata ketika ini kenyataan Nik Aziz dan Husam ternyata bercanggah mengenai penggunaan dinar dan dirham itu.

Beliau menyifatkan kedua-dua pemimpin PAS itu sudah "terperangkap" dengan isu itu dan untuk mengelakkan mereka dipersalahkan, kerajaan Kelantan akan menyalahkan kerajaan Pusat selepas ini.

Beliau mengingatkan Kerajaan Kelantan agar tidak sewenang-wenangnya membuat peraturan baru seperti penggunaan dinar dan dirham tanpa merujuk kepada kerajaan Pusat.

Mustapa berkata kenyataan Menteri Besar Kelantan bahawa dinar emas dan dirham perak itu akan dijadikan sebagai mata wang alternatif adalah jelas melanggar peraturan Bank Negara Malaysia (BNM).

"Saya nasihatkan kerajaan Kelantan jangan pandai-pandai (buat peraturan). Apa pun nak dibuat perlu berbincang kerana nanti rakyat terkeliru dengan bidang tugas kerajaan Pusat dan kerajaan negeri.

"Soal mata wang ini bidang tugas kerajaan Pusat, bukan kerajaan negeri dan ini apa yang telah dibuat adalah jelas melanggar undang-undang negara. Kita ada perlembagaan dan peraturan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Badan Perhubungan UMNO Kelantan di Kota Bharu, semalam.

Tiga hari lalu Nik Aziz melancarkan mata wang syariah dinar dan dirham yang akan digunakan dalam transaksi seharian termasuk pembayaran gaji kepada kakitangan awam.

Kira-kira 1,000 peniaga di bandar ini dilaporkan bersetuju untuk menerima dinar emas dan dirham perak dalam transaksi perniagaan mereka.

Dinar dan dirham itu dikeluarkan oleh anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Kelantan Golden Trade.

Pada Jumaat, BNM menegaskan hanya mata wang ringgit sah diperakukan bagi pembayaran barangan dan perkhidmatan di negara ini dan menolak penggunaan dinar dan dirham.

Pada Jumaat juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa menyalahkan media yang katanya keliru dengan pelancaran mata wang syariah tersebut sedangkan ia adalah pengenalan kepada sistem pertukaran barang yang menggunakan dinar dan dirham itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam dengan tegas menyatakan hanya BNM sahaja yang boleh mengeluarkan wang yang diiktiraf dan sah di negara ini.

Mengulas mengenai pelancaran mata wang dinar dan dirham Kelantan, Perdana Menteri berkata BNM akan melihat perkara berkenaan dari segi percanggahan undang-undang.

"Ikut undang-undang negara kita, cuma Bank Negara sahaja boleh keluarkan wang yang boleh diiktiraf, yang sah dalam negara kita," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada masjid dan surau Parlimen Pekan, di Pekan, semalam.

Nik Aziz menyifatkan penggunaan dinar dan dirham sebagai alternatif kepada Ringgit Malaysia tidak bertentangan dengan undang-undang dan ia dirangka mengikut peruntukan yang disediakan oleh BNM.

Diminta mengulas lanjut, Najib berkata: "Kita kena lihat sama ada ini bercanggah dengan undang-undang negara atau tidak, saya serah pada Bank Negara untuk mengkaji perkara ini.

"Kita biar Bank Negara buat kenyataan," kata Najib.

Mengikut laporan akhbar semalam, BNM menegaskan hanya mata wang ringgit sah diperakukan bagi pembayaran barangan dan perkhidmatan di negara ini.

Kenyataan itu menolak penggunaan dinar dan dirham yang diperkenalkan di Kelantan.

Bank pusat itu dalam kenyataannya berkata, di bawah undang-undang negara ini, BNM sahaja yang berhak untuk mengeluarkan mata wang di Malaysia.

1 comment:

Bingai @ Bangang said...

Mungkin komen aku di House PK dapat memberikan penjelasan tambahan.

Dinar Emas - Idea Siapakah Yang PAS Gunakan

YB = Yang Bingai @ Bangang
Menantu Hantu - Edisi Khas di Tendang Terajang