Wednesday, November 19, 2008

SEMAKIN BINGUNG & KELU

Mulanya Kijang terfikir juga mahu tulis al-kisah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mementingkan AirAsia untuk terbang ke Uzbekistan dalam usaha untuk mewujudkan hubungan udara antara kedua-dua buah negara.

Pelik sungguh kerana selalunya Penerbangan Malaysia (MAS) yang akan dapat keutamaan bagi tujuan seperti ini.

Tetapi tiba-tiba Perdana Menteri berkata, beliau telah memberitahu Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Tony Fernandez mengenai perkara itu dan Tony bersetuju untuk mengkaji perkara itu secepat mungkin.

Apa mainan tak taulah!

Layar punya layar, terbaca apa yang ditulis oleh Mesin Taip Buruk. Oleh kerana perkaranya sama dan apa yang mahu dinyatakan juga sama, bacalah apa yang sudah tersedia ini.

Terima kasih

Kera di hutan disusukan

http://mesintaipburuk.blogspot.com (18 November 2008)

Pagi ini aku terbaca tentang hasrat PM kita, Pak Lah Badawi yang mahukan Air Asia membuat penerbangan ke Uzbekistan untuk mewujudkan hubungan udara antara kedua negara. Berita tersebut disiarkan dalam Bernama Online pagi ini:
TASHKENT (Uzbekistan) 18 Nov. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, AirAsia kemungkinan terbang ke Uzbekistan dalam usaha untuk mewujudkan hubungan udara antara kedua-dua buah negara.

Perdana Menteri berkata, beliau telah memberitahu Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Tony Fernandez mengenai perkara itu dan Tony bersetuju untuk mengkaji perkara itu secepat mungkin. - Bernama

Apa yang aku tidak faham, kenapa Pak Lah selaku Perdana Menteri mahukan Air Asia, sebuah syarikat penerbangan swasta menyediakan penerbangan ke negara itu dan bukannya Malaysia Airline (MAS) selaku syarikat penerbangan milik penuh kerajaan? Kalau benarlah cadangan ini, apakah bermakna Pak Lah sudah hilang kepercayaan kepada MAS atau kerana bertujuan meningkatkan kekayaan Tony Fernandes yang sekaligus membantu mengayakan beberapa orang kanan Pak Lah di dalam Air Asia termasuk menantunya? Andailah Air Asia bercadang untuk menerbangkan perkhidmatannya ke luar negara yang lebih jauh, Pak Lah selaku PM tidak sepatutnya membantu syarikat tersebut memandangkan Air Asia adalah pesaing MAS selaku syarikat penerbangan milik kerajaan. Jika alasan Air Asia adalah syarikat penerbangan murah, ia sepatutnya tidak menjadi modal bagi Pak Lah untuk membuka laluan kepada Air Asia ke Uzbekistan kerana MAS sendiri boleh memberikan tambang pada harga istimewa jika mahu. Dalam hal ini, aku teringat ketika MAS mengalami kerugian beberapa tahun lalu dan ketika beliau mengunjungi Yusof Kalla untuk membincangkan hal ini, beliau menyerahkan kepada pengurusan MAS untuk membuat keputusan. Akhirnya, salah satu cara yang diputuskan oleh pengurusan MAS ialah menggadaikan harta miliknya seperti bangunan MAS di tengah bandar raya Kuala Lumpur dan Akademik Penerbangannya di Kelana Jaya. Tetapi berita hari ini berlaku sebaliknya. Jelas sekali Pak Lah tidak sama-sama membantu meningkatkan keuntungan MAS sebaliknya lebih cenderung kepada Air Asia. Begitu juga cadangan Air Asia untuk membuka laluan ke Singapura tempoh hari, ia boleh mengurangkan perolehan MAS. Sedangkan MAS adalah syarikat kerajaan yang mencari wang dan keuntungan untuk kerajaan untuk membolehkan kerajaan melaksanakan projek2 melalui wang tersebut untuk kepentingan rakyat. Sedangkan jika Air Asia mencatat keuntungan, ke manakah wang tersebut dilaburkan? Mmm.. ya Air Asia juga membayar cukai tetapi banyak mana sangatkah cukai yang dikutip dari Air Asia berbanding wang yang salurkan secara langsung oleh MAS. Nampaknya di penghujung nyawa Pak Lah di takhta PM ini, beliau masih lagi tidak bersikap bijak dengan menamakan Air Asia selaku penerbangan ke Uzbekistan. Inilah dinamakan "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan"...

No comments: