Thursday, February 15, 2018

PKR Berhasrat Tanding Banyak Kerusi Di Kelantan Tetapi???



Seorang pemimpin cawangan PKR di Kelantan mempertikaikan hasrat partinya mahu bertanding di 15 kerusi negeri pada pilihan raya umum ke-14 yang akan datang, dengan berkata parti itu merupakan anggota paling lemah Pakatan Harapan di negeri itu.

Ahmad Syauqey Abdul Ghani, yang mengetuai jentera pilihan raya PKR Kota Bharu, berkata parti itu juga tidak sepatutnya tamak dalam menuntut kerusi di Kelantan.
“Itu bagi saya melampau, tidak perlu jadi jaguh berebut kerusi,” katanya kepada FMT, mengulas kenyataan Pengerusi PKR Kelantan, Abdul Aziz Abdul Kadir.

Bulan lalu, Aziz berkata PKR berhasrat bertanding di 15 daripada 45 kerusi di Kelantan.
Syauqey mengkritik PKR peringkat negeri, dengan menuduhnya cuba “berebut kerusi”.

Menurutnya, PKR perlu memberi keutamaan kepada Amanah dan PPBM di Kelantan.

Beliau juga membayangkan parti itu juga ketinggalan di belakang DAP dalam aspek kekuatan jentera pilihan raya, walaupun pemimpin tempatan PKR diangkat dalam jawatan kerajaan dan lantikan politik.

“PKR adalah parti paling lemah di Kelantan. Amanah dan PPBM paling kuat dan ke-3 DAP,” katanya.

Aziz...mahu 15 kerusi DUN
Menurutnya, PKR juga tidak mempunyai sokongan kewangan seperti PPBM, yang menurutnya disertai “tauke-tauke” yang berpengaruh dari UMNO.

“Kita tidak boleh nafi kekuatan mereka,” katanya.

“Parti lain dah ada bilik gerakkan dan bendera, tapi PKR bendera pun tidak ada, bilik gerakan tiada. Jadi kami bimbang kelemahan itu akan menyebabkan PKR menjejaskan kemenangan PH di Kelantan,” katanya.

Sebaliknya, Syauqey mendakwa PKR sebuah parti miskin di mana pemimpinnya merupakan penerima skim tunai di bawah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

“Kalau kita tengok PKR Kelantan separuh daripada jawatankuasanya penerima BR1M, itu kita kena tahu dari segi kekuatan baik dari segi kewangan, pengaruh, sokongan serta jentera parti,” katanya.

Syauqey berkata PKR selayaknya bertanding paling banyak 4 kerusi negeri dan 2 kerusi Parlimen berdasarkan prestasi parti itu di Kelantan.

Pada pilihan raya lalu, PKR bertanding 5 kerusi negeri dan 3 kerusi Parlimen. Parti itu hanya menang di Guchil di peringkat negeri.

Manakala di peringkat Parlimen, PKR tewas di kesemua 3 kawasan. Bagaimanapun, satu-satunya ahli Parlimen tunggal PKR di Kelantan ialah Datuk Kamaruddin Jaffar, selepas wakil rakyat PAS itu menyertai PKR.

Syauqey berkata selain Guchil yang dimenangi PKR, 3 lagi kerusi DUN yang layak ditandingi PKR ialah Nenggiri, Pengkalan Pasir dan Tanjong Mas.

Pakatan Harapan sebelum ini memperuntukkan 7 kerusi Parlimen di Kelantan kepada PPBM, Amanah (5) dan PKR (2) iaitu Tanah Merah dan Pasir Mas, sementara kerusi negeri belum dimuktamad.

Sementara itu, Aziz ketika dihubungi FMT berkata keputusan akhir mengenai jumlah kerusi ditandingi PKR terserah kepada pucuk pimpinan.

Beliau juga menerima kritikan ahli terhadap cadangannya supaya PKR bertanding di 15 kerusi negeri.

“Kalau cadangan Tun Dr Mahathir Mohamad pun dipertikai, apatah lagi pandangan saya,” kata Aziz.


1 comment:

Unknown said...

Fast cash offer for you today at just 3% interest rate, both long and short term cash of all amounts and currencies, no collateral required. Apply now for your instant approval financialserviceoffer876@gmail.com WhatsApp +918929509036