Sunday, December 21, 2008

ALAHAI MAT SABU...

Mohamad Sabu (Mat Sabu) tidak berputus asa.

Dia tahu sebelah kakinya kini sudah berada dalam kelompok calon PAS yang akan bertanding pada pilihan raya kecil Kuala Terengganu, 17 Januari nanti.

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat berharap parti itu terus mengekalkan Mat Sabu sebagai calon bagi pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu.

Nik Aziz yakin Naib Presiden Pas itu mampu membawa kemenangan kepada parti. Pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu diadakan berikutan kematian mengejut penyandangnya, Datuk Razali Ismail pada 28 November lalu.

Mat Sabu, calon yang kalah dalam pilihan raya umum lalu bagi kerusi berkenaan yang juga Naib Presiden berkata pada 11 Disember lalu , beliau akan tetap memberi sokongan kepada siapa sahaja calon yang dipilih parti itu untuk bertanding pilihan raya kecil Kuala Terengganu bulan depan.

"Saya akan tetap sokong siapa jua calon yang dipilih oleh parti," katanya ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, Azman Shapawi Abdul Rani yang mahukan bakal calon PAS terdiri daripada anak tempatan.

Mat Sabu sebagai veteran PAS berkata perkara tersebut biasa berlaku dalam parti dan sesiapa sahaja boleh mengemukakan pandangan dalam isu berkenaan.

Kijang kesian kat Mat Sabu kerana dia sudah pun mendapat sokongan padu Musyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Namun, nampak gayanya, Mat Sabu akan melopong kerana PAS Terengganu akan veto pandangan ‘Tok Guru’ itu.

Selain Nik Aziz, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin juga ada pandangan tersendiri selepas berbincang dengan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali mengenai perkara iu.

Kedua-dua mereka memberikan ceramah di Masjid Rusila baru-baru ini dan perkara itu dikatakan turut dibincangkan.

Ikuti kisah ‘Kasihan Mat Sabu... ‘
mesintaipburuk.blogspot.com(9 december 2008)

Selain mangsa tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, aku turut bersimpati dengan nasib Naib Presiden Pas, Mat Sabu. Mana taknya, dialah pemimpin tertinggi parti itu yang tidak dapat menikmati elaun wakil rakyat selepas gelombang tsunami politik pada PRU-12. Mat Sabu, ya Mat Sabu(t) umpama lebai malang...

Mat Sabu cukup terkenal di kalangan puak2 Pas sebab dia adalah penglipur lara Pas. Setiap kali beri ceramah ramai yang terbahak2 gelak dengan cerita2 yang dibawa, sama ada benar atau rekaan semata-mata tak penting. Yang penting orang seronok. Seronok belum tentu setuju dan menyokong. Ya, Mat Sabu... Mat Sabu yang pernah ditangkap berkhalwat dengan isteri orang tetapi "terlepas" selepas mendapat pembelaan dari peguam seorang bekas Ketua Hakim Negara.

Setahu aku Mat Sabu orang Kedah tetapi (kesihan) setiap kali PRU dia terpaksa mencari kawasan diluar Kedah untuk bertanding. Seingat aku PRU tahun 1999 dia bertanding di Kuala Kedah dan menang tetapi pada 2004 dia kalah. Dia pernah bertanding di Kelantan. Pada PRU-12 dia mahu bertanding di Pulau Pinang sebab yakin selamat tetapi akur dengan keputusan Pas pusat yang meletaknya di Kuala Terengganu.

Aku percaya Mat Sabu paling menyesal sebab kalau dia bertanding di Pulau Pinang sudah pasti dia menang dan mungkin dah jadi Timbalan Ketua Menteri tetapi dia memilih Terengganu tepatnya Parlimen Kuala Terengganu dan dia kalah kepada Datuk Razali Ismail. Mungkin yakin Pas dapat merampas kembali Terengganu maka dia bersedia bertanding di negeri keropok lekor itu.

Nyata ramalannya silap sebab dia kalah di sana. Selepas ditolak oleh pengundi di Kuala Terengganu, dia cuba nasib untuk mengalahkan Razali melalui mahkamah dengan mengemukakan petisyen tetapi ditolak. Kesian...

Dan ketika harapannya untuk bergelar wakil rakyat dimusnahkan oleh mahkamah maka peluangnya datang kembali selepas Razali meninggal dunia secara mengejut baru-baru ini. Maka pilihan raya kecil (PRK) Kuala Terengganu bakal diadakan bulan depan. A'hah... inilah peluang beliau untuk kembali bertanding di sana dan Tok Guru Nik Aziz pun dah bagi "green light" supaya Mat Sabut bertanding semula di Kuala Terengganu.

Tetapi nyatalah nasib Mat Sabu umpama lebai malang apabila puak2 Pas Terengganu menolak Mat Sabu untuk bertanding di sana dengan alasan Mat Sabu orang luar, orang Kedah bukan orang Terengganu. Mungkin sebab Mat Sabu bercakap tak cukup "g" berbanding orang Terengganu yang terlebih "g" maka pencalonan Mat Sabu ditolak oleh orangnya sendiri.

Maka kini Mat Sabu hanya menggigit jari ketika rakan2 lain dalam Pas menikmati elaun ADUN atau Parlimen dan bergelar wakil rakyat. Maka harapan Mat Sabu, Naib Presiden Pas musnah dan kini terpaksa meneruskan kerjayanya selaku tukang karut parti.

Mat Sabu kena tunggu lagi PRU-13, dan aku syorkan pada pilihan raya akan datang dia bertanding di Sabah atau Sarawak sebab dua negeri itu akan ditakluk oleh pembangkang sepertimana angan2 Anwar Ibrahim. Macam mana Mat Sabu?

Inilah pandangan orang tua2 untung sabut timbul, untung batu tenggelam tetapi Mat Sabu(t) sentiasa tenggelam...! Kasihan...

Bagi Mat Sabu mudah saja, iaitu hak menentukan calon terletak di tangan pucuk pimpinan parti itu. "Siapa jua calon tidak penting kerana semuanya tertakluk kepada keputusan PAS Pusat. "Saya akan terima apa jua keputusan parti. Apa pun kita tunggu keputusan parti mengenai calon kerusi Parlimen Kuala Terengganu pada 21 Disember ini," katanya.
Tambahnya, beliau akan tetap turun berkempen biarpun jika dirinya tidak terpilih sebagai calon bagi memastikan kemenangan calon PAS nanti.

No comments: