Friday, July 17, 2009

ANWAR PERLEKEHKAN INSTITUSI KEHAKIMAN?

Oleh: Tomyampoktek, AIDCclub

Kata Anwar Ibrahim tertuduh kes liwar ke atas mangsa Saiful Bukhari di laman blognya :

"Permohonan menangguh sidang perbicaraan buat beberapa minggu untuk membolihkan saya mendapatkan ketua pasukan guaman baru ditolak"

Anwar juga mengambarkan pendakwaraya telah bertindak zalim terhadap beliau kerana tidak memberi peluang kepada peguambelanya untuk mendapatkan dokumen dan keterangan.

Namun realitinya semua ini semacam skrip direka Anwar, menjadi tanda tanya kenapa baru sekarang memohon meminta dilantik ketua peguam baru, tidak logik sekiranya peguam yang berpengalaman seperti Sulaiman Abdullah hanya memaklumkan kepada Anwar hanya hari ini dirinya ingin menolak menjadi ketua peguambela kepada Anwar. Sedangkan sudah banyak kali, kes ini cuba ditangguh dengan pelbagai alasan tidak munasabah, kini alasan yang diberi Sulaiman sakit tenat. Tak taulah setakat mana tenat kerana minggu lepas difahamkan beliau dilaporkan sempat melakukan pemerikasaan X-ray di pusat perubatan, mungkin pakar di pusat X-ray menasihatkan beliau berehat dalam tempoh terdekat ini, semoga esok hari dan hari2 seterusnya dia masih diberi peluang oleh Tuhan mengikuti kes ini sehingga selesai.

Saiful Bukhari didalam blognya, mengupas isu ini mengatakan:

"Jika benar, saya doakan agar beliau cepat sembuh. Tidak berkesempatan untuk saya bertemu dan disoal jawab oleh beliau. Beliau telah diselamatkan oleh Allah swt daripada terus berada dikancah kebatilan yang amat dasyat. Semoga Ketua Peguam Bela yang baru dapat menjalankan tugas dengan profesional dan yang paling penting, mempunyai tahap kesihatan yang baik"

Selain itu Saiful turut mengatakan ada hikmah disetiap apa yang dilaluinya setakat ini dan beliau memohon perlindungan daripada Allah SWT atas apa sahaja ketentuan.

Di benak fikiran Saiful juga seolah menjadi persolan padanya siapa yang akan menganti tempat Sulaiman Abdullah. Saiful juga membuat andaian mungkin Anwar akan memilih dikalangan 8 orang peguam sedia ada buat sementara.

Kenapa agaknya Anwar begitu sukar ingin melantik Ketua Peguambela, adakah semua peguam sedia ada menolak untuk memikul tugas tersebut, atau Anwar sendiri tidak yakin dengan peguambelanya. Sayugia diingatkan berbanding kesnya pada tahun 1998, pasukan peguambelanya boleh dikatakan hampir keseluruhannya adalah muka baru kecuali SankaranNair, menjadi tandatanya dimana peguam2 bela Anwar tahun 1998 seperti Zainur Zakaria dan mengapa mereka meninggalkan Anwar, ini merupakan persoalan yang belum terungkap, atau ini juga yang menyebabkan Sulaiman Abdullah menolak menjadi ketua pasukan peguam Anwar. Namun untuk menjaga profesyen yang diwakilnya, beliau mengunakan alasan sakit untuk menarik diri.

Peguam yang yang selalu dibawa oleh Anwar dalam roadshow kes liwat ini dalam tempoh sekarang ialah Sivarasa, namun kenapa dia tidak layak mengetuai pasukan peguam Anwar? dan Sivarasa dengan title sedia ada telah banyak kali berhujah dihadapan orang ramai bahawa Anwar tidak bersalah, namun kenapa Anwar tidak melantik Sivarasa sahaja sebagai ketua peguambela. Adakah dia hanya berani berdepan dengan orang yang tidak paham proses undang-undang sahaja, namun apabila berdepan dengan hujah pendakwaraya, beliau kecut perut.

Ada kemungkinan Anwar sebenarnya mungkin sudah mengetahui dirinya tidak mampu melawan tuduhan kes ini terhadapnya, maka sebab itu cuba dilengah-lengah kes ini, sama seperti kes lain yang melibatkan dirinya sebelum ini. Sebenarnya terlampau banyak kes yang melibatkan Anwar namun sehingga kini masih belum dibicarakan atas sebab taktik Anwar sendiri yang suka melenga dan menangguh perbicaraan, antaranya seperti kes dirinya dengan Dato Nalakarupan sudah mengambil tempoh yang agak lama diperam dan hasratnya yang ingin menyaman Anifah Aman pun sehingga kini masih belum kedengaran.

Inilah taktik Anwar yang sentiasa ingin memperlekeh institusi kehakiman namun didepan orang ramai mengambarkan dirinya mangsa kezaliman konspirasi. Walhal dirinya sendiri yang meyebabkan kesnya seringkali tertangguh.

No comments: