Wednesday, September 15, 2010

PEMASYHURAN – NIK AZIZ & SUK TIDAK CAKAP BENAR?

Tuanku Ismail Petra yang masih berkerusi roda bersama Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid menerima kunjungan rakyat jelata pada majlis rumah terbuka di Istana Mahkota, Kubang Kerian, Kota Bharu, kelmarin.

Ha...ha...Tan Sri Annuar Musa tewas pukulan K.O. dengan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

‘Pertabalan’ oleh Annuar terhadap waris Sultan Kelantan beberapa tahun lalu tidak ke mana-mana bagaikan jauhnya api dari panggang, berbanding dengan apa yang dilakukan Menteri Besar Kelantan itu.

Nik Aziz lebih smart dan usahanya berjaya mengetepikan Tuanku Ismail Petra – sekaligus membolehkan Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan yang baru berkuat kuasa 13 September 2010 (Isnin).

Cuma yang tidak terjawab sehingga sekarang ialah apakah benar Menteri Besar Kelantan, itu tidak tahu tarikh dan waktu majlis pemasyhuran tersebut?

Apakah Nik Aziz cuba menyorokkan majlis pemasyhuran Sultan Kelantan yang baru itu?

Kenapa beliau melakukan demikian? Bimbang majlis dibatalkan dan usahanya menabalkan Tengku Muhammad Faris akan gagal?

Pengisytiharan pemasyhuran itu diumumkan Menteri Besar Kelantan itu di Balairung Seri Istana Balai Besar di sini pada pukul 12.30 tengah hari hari berkenaan.

Turut hadir Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra, Pengerusi Majlis Perajaan Negeri Kelantan yang juga Tengku Laksamana Kelantan, Tengku Abdul Halim Almarhum Sultan Ibrahim, Pengelola dan Ketua Istiadat Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad, pembesar-pembesar negeri dan semua anggota Parlimen dan Anggota Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Menurut sumber, seramai 15 anggota MPN hadir pada mesyuarat pagi ini kecuali dua anggotanya iaitu Ahli Parlimen Gua Musang yang juga kerabat diraja Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah dan adinda bongsu Sultan Kelantan Tengku Amalin A'Ishah Putri.

Khabarnya bonda Tengku Muhammad Faris, Tengku Anis juga juga tidak hadir.

Tengku Muhammad Faris Petra menerima watikah pemasyhuran Raja Kelantan daripada Nik Abdul Aziz Nik Mat (tengah) di Balairung Seri Istana Balai Besar di Kota Bharu, Isnin lalu.

Nik Aziz berkata, Majlis Perajaan Negeri Kelantan yang dipengerusikan Tengku Abdul Halim telah bermesyuarat pada pukul 9 pagi 13 September itu di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Kota Darul Naim di sini bagi membuat keputusan itu.

Sebagai mewakili rakyat jelata, Nik Abdul Aziz melafazkan taat setia yang tidak berbelah-bahagi terhadap Sultan Kelantan.

Apa yang menarik dalam perkembangan ke arah pemasyhuran itu ialah sehingga 10 September (Sabtu), Nik Aziz mengatakan beliau belum menerima surat rasmi dari Istana mengenai pemasyhuran Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan.

Jadi bila sebenarnya tarikh beliau menerimanya? Apakah pada pagi yang diadakan mesyuarat sebelum pemasyhuran itu?

Menjawab soalan wartawan, beliau mengatakan: “Saya kalau boleh tidak mahu komen sebarang perkara berkaitan Istana (Kelantan).” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Nik Abdul Aziz menyatakan perkara itu mengulas laporan Utusan Malaysia yang memetik sumber bahawa Pemangku Raja Kelantan dipercayai akan dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan Isnin ini bagi menggantikan ayahandanya, Tuanku Ismail Petra yang gering sejak setahun lalu.

Istiadat pemasyhuran itu dikatakan bakal berlangsung di Balairong Seri Istana Balai Besar di sini bermula pada pukul 11.30 pagi.

Pengelola Istana DiRaja Kelantan Datuk Abdul Halim Hamad juga enggan mengesahkan mengenai istiadat pemasyhuran itu.

“Saya tidak mahu mengesahkan dan juga tidak mahu menafikan perkara itu. Saya juga tidak mendapat perintah daripada Pemangku Raja untuk mengeluarkan sebarang kenyataan tentang perkara itu,” katanya.

Bagaimanapun, anggota Exco kerajaan negeri Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mengatakan beliau ada menerima surat berkenaan. "Saya mengakui menerima surat untuk ke majlis jamuan, itu saja.,”

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah negeri itu berkata surat tersebut menjemput beliau menghadiri jamuan Aidilfitri bersama Pemangku Raja di Istana Balai Besar pada Isnin ini.

Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Aiseri Alias ketika ditemui pada majlis rumah terbuka di kediamannya pada Ahad 11 September 2010 enggan menafi atau mengiyakan perkara tersebut. "Tunggulah, kita akan beritahu. Kita tidak membiarkan media kerana mereka rakan rapat kita,” katanya.