Friday, November 19, 2010

BERNAMA 'MEREKA-REKA' KENYATAAN HUSAM?

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Husam Musa kelmarin mendesak Bernama menarik balik berita berhubung PAS terbuka menerima sesiapa sahaja termasuk Datuk Zaid Ibrahim.

Berikut adalah kenyataan penuh Husam.

Saya merujuk kepada laporan Bernama bertajuk 'Husam: PAS terbuka terima sesiapa, termasuk Zaid' dan akhbar lain yang menggunakan laporan yang sama.

Kebelakangan ini Bernama atas kapasitinya sebagai agensi berita rasmi negara telah membuat laporan "rasmi" untuk kegunaan media lain seolah-olah laporannya adalah betul dan rasmi sedangkan isinya adalah rekaan dan tidak benar. Apa yang dilaporkan Bernama yang kononnya dipetik daripada kenyataan saya semalam adalah tidak benar dan direka-reka.


Saya amat kesal dengan laporan itu dan mendesak Bernama menarik balik "berita" yang dikeluarkan itu.


Akhbar yang memetik Bernama melaporkan seperti berikut:

PAS terbuka untuk terima sesiapa, termasuk Zaid: Husam

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata parti itu sentiasa terbuka untuk menerima mana-mana bekas ahli parti lain, termasuk Datuk Zaid Ibrahim yang mengesahkan akan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Husam yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salor berkata, PAS pernah menawarkan tempat kepada Zaid dalam parti itu namun ditolak kerana Zaid lebih cenderung menyertai PKR.

"Dia (Zaid) sudah dewasa kalau dia nak masuk mana-mana parti...dulupun kita tawarkan dia masuk PAS, dia menolak namun terpulanglah kepada dia mana-mana parti dia nak masuk," katanya kepada Bernama selepas ditemuramah oleh hos Anne Edwards menerusi rancangan Hello Malaysia di Wisma Bernama, di Kuala Lumpur.

Mengulas mengenai kekalahan Pas di tangan UMNO pada pilihan raya kecil DUN Galas 4 November lalu, Husam yang memegang Exco Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan berkata parti itu menerima kekalahan itu dengan hati terbuka namun PAS memberi perhatian khusus kepada Barisan Nasional (BN) selepas ini.
"BN nampak gembira dengan kejayaan ini, namun yang lebih penting cara BN menyusun strategi menghadapi pilihan raya umum akan datang, itu yang lebih kita (PAS) bimbangkan," katanya.

Pada pilihan raya kecil itu, calon Pas Dr Zulkefli Mohamad tewas kepada calon BN, Abdul Aziz Yusoff dengan majoriti 1,190 undi.

No comments: