Saturday, November 27, 2010

PENGANGGURAN - KERAJAAN KELANTAN JANGAN LEPAS TANGAN!

"Sebagai anak Kelantan jati, saya berhasrat mahu bekerja di negeri sendiri supaya dekat dengan ibu bapa yang semakin tua dan uzur tetapi bila balik ke kampung halaman, berbulan-bulan, tidak ada kerja untuk dipohon. Kalau ada pun kerja, hanyalah di pasar-pasar raya yang gajinya di bawah RM800 sebulan dengan tugas yang diberikan pula tidak sama dengan kemahiran yang dimiliki. "

Cukupkah sekadar mendengar ceramah?

Soal pengangguran di Kelantan bukan masalah baru.

Ia menjadi tradisi, malah sejak akhir-akhir ini semakin teruk. Kebimbangan ibu bapa perlu diambil kira oleh Kerajaan PAS Negeri Kelantan. Namun sejauh ini ia bagaikan 'pekak badak'.

Setiap kali diajukan pertanyaan, Kerajaan PAS Kelantan akan menyalahkan kerajaan Pusat kerana tidak ada pembangunan di Kelantan.

Walaupun kerajaan PAS Kelantan terus degil, rakyat tetap menyuarakan kebimbangan mereka terhadap isu pe ngangguran ini selain mencadangkan kerajaan negeri bertindak sesuatu.

Baca dua surat ini:

Surat Pertama:

Kerajaan Kelantan kena ambil peduli kesan pengangguran
Utusan Malaysia 26 November 2010

SEBAGAI anak Kelantan, saya amat bersimpati dengan nasib 25,733 rakan-rakan senegeri yang menganggur bagi tempoh Januari hingga September tahun ini.

Jumlah itu saya rasa terlalu kecil dan berdasarkan perangkaan yang ada dalam rekod Jabatan Tenaga Kerja Kelantan, jumlah sebenar mungkin jauh lebih besar kerana bukan semua penganggur mendaftar dengan jabatan berkenaan untuk dapatkan pekerjaan.

Sebagai anak Kelantan jati, saya berhasrat mahu bekerja di negeri sendiri supaya dekat dengan ibu bapa yang semakin tua dan uzur tetapi bila balik ke kampung halaman, berbulan-bulan, tidak ada kerja untuk dipohon.

Kalau ada pun kerja, hanyalah di pasar-pasar raya yang gajinya di bawah RM800 sebulan dengan tugas yang diberikan pula tidak sama dengan kemahiran yang dimiliki.

Saya berkemahiran dalam bidang komputer, kerja yang pernah saya dapat di sebuah pasar raya adalah cat mengecat.

Mahu tidak mahu saya terpaksa kembali merantau ke Singapura dengan bayaran gaji S$90 sehari dan bayaran lebih masa pula pada kadar S$20 sejam. Soalnya sampai bila saya kena merantau?

Bagi saya, bertambahnya jumlah pengangguran kerana kegagalan kerajaan negeri membuka peluang-peluang pekerjaan dengan gaji wajar berdasarkan kemahiran, bukannya dibayar gaji sekadar lepas makan minum diri sendiri setiap hari.

Sebagai anak, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk membantu ibu bapa yang semakin tua dan uzur tetapi dengan pendapatan RM620 sebulan, macam mana mahu bantu ibu bapa, untuk tanggung keperluan sendiri pun belum tentu cukup.

Saya juga pernah bekerja di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bharu. Ramai anak Kelantan termasuk para gadis yang bekerja di bandar-bandar berkenaan mengalami kejutan budaya dan menjalani hidup songsang, terutama mereka yang berasal dari desa.

Keadaan itu berlaku kerana mereka berada jauh dari pemerhatian ibu bapa dan saudara mara dan disedari apa pun yang dilakukan, tidak akan ada siapa pun tahu. Bila mengandung kerana terlanjur, anak atau janim dibuang.

Atas faktor itu, bagi saya kerajaan negeri berfardu kifayah mengadakan sebanyak mungkin peluang pekerjaan supaya anak-anak gadis umpamanya dapat bekerja dalam negeri dan dekat dengan ibu bapa supaya kegiatan mereka dapat dipantau.

Kecuali bidang pekerjaan profesional, kalau sekadar untuk bekerja kilang, menjadi pelayan kedai makan atau jurujual di gedung-gendung perniagaan, anak-anak gadis tidak sepatutnya berhijrah kerana bila berada di kota yang memerlukan sara hdup yang tinggi, macam-macam boleh berlaku untuk dapatkan wang mudah.

Walaupun barangkali dosa yang dilakukan oleh seseorang adalah tanggungan sendiri, namun pihak yang menjadi faktor penyumbang kepada sesorang itu terpaksa melakukan dosa bagi menampung keperluan hidup, akan turut sama berdosa.

Dalam konteks kes pengangguran di Kelantan, yang turut sama berdosa adalah kerajaan dan pimpinan kerajaan yang gagal membuka peluang pekerjaan.

Kalau ada peluang kerja di negeri sendiri, anak-anak gadis Kelantan tidak mungkin berhijrah keluar dan tidak akan sanggup melakukan kerja antaranya sebagai teman sosial, pelayan bar dan pusat perjudian sedangkan antara adalah lepasan sekolah Yayaysan Islam Kelantan (YIK).

SYUKRILFIRDAUS RAMLI
Tanjung Pagar, Singapura.


Kerajaan Kelantan tiada pelan bantu rakyat dapat pekerjaan
Berita Harian 2010/11/26

KURANGNYA peluang pekerjaan di Kelantan menyebabkan pengangguran meningkat kepada lebih 25,000 orang bagi tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding kira-kira 24,000 untuk tempoh sama tahun lalu.

Kenyataan Penolong Pengarah Jabatan Tenaga Kerja Kelantan, Mohamad Yaacob, yang disiarkan dalam akhbar arus perdana menyebut kurangnya peluang pekerjaan menjadi penyumbang utama pengangguran di samping faktor memilih kerja dan enggan berhijrah ke tempat lain di Malaysia.

Sementara itu, kira-kira setengah juta tenaga kerja terdiri daripada rakyat Kelantan mencari rezeki di luar serta tertumpu di Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang.
Ini dapat disaksikan apabila tiba musim perayaan, jalan Gua Musang-Kota Bharu mahupun lebuh raya Gerik-Jeli-Kota Bharu menjadi sesak dengan perantau yang ingin pulang ke kampung halaman masing-masing.

Persoalan penghijrahan rakyat Kelantan mencari rezeki di tempat orang tidak timbul kerana mereka diperlukan atas kelayakan, pengetahuan, kemahiran dan
kepakaran teknikal serta profesional di samping perniagaan.

Kerajaan PAS Kelantan bukan saja gagal mewujudkan peluang pekerjaan baru dan menarik pelabur asing malah, tidak mempunyai pelan jangka panjang untuk membantu golongan muda serta graduan mendapat pekerjaan.

Mereka hanya mengutamakan kuasa daripada kualiti hidup dan keadilan kepada rakyat Kelantan. Slogan dan janji kebajikan tidak cukup jika prinsip asas kepemimpinan melalui program pembangunan sumber tenaga dan sumber alam dipinggirkan.

Kurangnya kualiti hidup menyebabkan kemiskinan membelenggu, kemajuan minda dan taraf hidup tidak dapat dipertingkatkan. Malah, dasar diputuskan pemimpin gagal membuka peluang pekerjaan kepada rakyat.

Ekonomi diri dan negeri hanya akan mantap apabila wujud perubahan pemikiran dan anjakan paradigma mitos kepada metodologi.

DR ZULKEFLEE YAACOB,
UPSI, Tanjung Malim, Perak.

No comments: