Tuesday, October 7, 2008

APA DAH JADI DENGAN UMNO KELANTAN?

Ramadan dan Shawal di Kelantan tahun ini nampak meriah seperti biasa.
Namun di sebalik kemeriahan itu, ada beberapa kekurangan ketara yang Kijang perhatikan.

Pertamanya, tidak banyak poster, kain rentang dan banner ucapan ‘Selamat Hari Raya’ daripada pihak UMNO dan Barisan Nasional (BN), tidak seperti tahun lepas.

Kijang akui memang ada ucapan pemimpin UMNO di sesetengah tempat tetapi tidak ‘semeriah’ tahun lalu ketika beberapa bulan menghadapi pilihan raya umum.

Kijang tertanya-tanya apakah dekat musim pilihan raya baru ada poster, banner dan kain rentang berlogokan UMNO dan BN mengucapkan ‘Selamat Hari Raya’?

Sebenarnya ‘kesepian’ di kalangan pemimpin UMNO Kelantan ini sejak sambutan Hari Kemerdekaan lalu.

Kalau tahun lepas sanggup berbelanja besar dengan ledakan bunga api, apa bezanya ulang tahun kemerdekaan tahun ini. Yang membezakan cuma tahun ini tidak ada pilihan raya – lepas pilihan raya.

Persoalannya apakah sambutan kemerdekaan berasaskan kepada faktor pilihan raya?

Kalau tidakpun besar, buatlah kecil-kecilan menandakan UMNO Kelantan turut serta menyambut kemerdekaan, kalaupun kalah teruk pilihan raya.

Berbalik pula kepada Hari Raya. Soal kedua ialah tahun lepas ada pelbagai bantuan – untuk warga tua, wanita, ibu tunggal dan sebagainya dengan nama-nama besar seperti Zaitun dan sebagainya, Tahun ini sunyi sepi.

Apakah tidak ada peruntukan daripada Kerajaan Pusat?

Kenapa pemimpin UMNO Kelantan sudah tidak bersungguh-sungguh memohonnya? Bukankan janji akan berbakti kalaupun kalah pilihan raya?

Kijang tak faham dengan sikap pemimpin UMNO Kelantan, khususnya ketuanya!
Sebaliknya Kerajaan negeri menggunakan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menyediakan peruntukan sebanyak RM2.2 juta yang diagih kepada warga emas, armalah dan anak yati sepanjang Ramadan ini.

Duit siapakah itu? Apakah semuanya duit Kerajaan Negeri?
Pengarah JKM Kelantan, Md Noor Chik tentu tahu sumber wang berkenaan.
Biarpun sumbangnnya tidak besar tetapi sedikit sebanyak diharap dapat membantu golongan terbabit membuat persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri.
Ada tujuh skim bantuan yang disediakan JKM iaitu skim bantuan armalah, warga emas, pekerja cacat (OKU), pesakit terlantar, OKU terlantar dan ibu bapa peliharaan.
Pemimpin UMNO sewajarnya ikut serta dengan JKM negeri menjayakan Projek Cari iaitu mencari di segenap pelusuk negeri melalui pemimpin peringkat kampung untuk mengenal pasti mereka yang betul-betul memerlukan bantuan kerajaan.
Setakat ini terdapat seramai 11,000 penduduk dhaif di negeri ini yang dikenal pasti layak diberi bantuan hasil maklumat awal yang diperolehi dari badan-badan berkaitan.
Oleh itu katanya bagi mempercepatkan proses bantuan kepada golongan terbabit JKM melantik seramai 58 kakitangan sementara yang turun ke bawah bagi mengenalpasti mereka yang benar-benar layak mendapat bantuan.

Kijang fikir, pemimpin UMNO kena bermuhasabah dengan cara perkhidmatan mereka sekarang kalau ingin menambat hari rakyat Kelantan. Berkhidmat jangan hanya kerana pilihan raya semata-mata!

No comments: