Friday, October 17, 2008

RAMLANG - ZAHID TERLUPA?

Bekas imam Masjid Wilayah Persekutuan, yang sedang disiasat berhubung pembabitannya dalam kempen politik, memberikan keterangan dalam siasata kes qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ramlang Porigi, yang hadir di majlis sumpah laknat Mohd Saiful Bukhari Azlan – pemuda yang mendakwa diliwat Anwar - ke pejabat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) bulan lepas.

Apa status siasatan terhadapnya?

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz pernah berkata, kemungkinan Ramlang boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana terlibat dengan kempen pilihan raya Permatang Pauh.

Bagaimanapun jelas Ramlang, kehadirannya di Permatang Pauh, yang dikatakan 'berkempen' untuk Anwar, adalah bertujuan menjelaskan kepada masyarakat mengenai perkara sebenar serta tidak mahu orang ramai salah anggap tentang kehadirannya semasa Mohd Saiful bersumpah.

Peguamnya, Ahmad Nizam Hamid bercakap kepada Malaysiakini, kelmarin (15 Oktober 2008) berkata Ramlang dipanggil memberikan keterangan mungkin kerana dia menjadi saksi saksi sumpah laknat Saiful.

Kijang teringat kepada kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pada 1 September 2008 bahawa pihaknya kini menunggu laporan lengkap mengenai kedudukan Ramlang Porigi ekoran penglibatannya dalam membantu 'berkempen' pilihan raya kecil Permatang Pauh.

Menurut Ahmad Zahid, kedua-dua laporan itu nanti akan dibawa untuk dibincangkan dalam mesyuarat yang akan dipengerusikan oleh beliau sendiri.

"Kita tak boleh nak putuskan apa-apa keputusan lagi sekarang. Tindakan lanjut hanya akan dibuat selepas mesyuarat itu nanti," katanya ketika itu.

Ditanya apakah bentuk tindakan yang boleh dikenakan terhadap Ramlang, beliau enggan mengulas lanjut.

Jadi setakat mana siasatan dijalankan? Ramlang dah buat ‘onar’ di Permatang Pauh dan dia tidak dikenakan tindakan apa-apa?

Bolehkah Zahid jelaskan perkara ini atau Zahid sengaja buat-buat lupa?

Kijang tidak pasti sama ada siasatan dalaman terhadap imam muda itu yang sudah dijalankan oleh majikannya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

“Sehingga kini tidak ada apa-apa. Notis apa pun tidak ada," kata Ahmad Nizam.
Siasatan terhadap Ramlang bermula awal bulan lalu susulan tindakannya membuat penjelasan berhubung sumpah laknat Mohd Saiful, 15 Ogos, beberapa hari sebelum tarikh pengundian pilihanraya kecil di Permatang Pauh yang disertai Anwar.

Beliau muncul di tiga ceramah dihadiri Anwar dua hari sebelum hari pengundian. Pada 24 Ogos lalu, ketika berucap di atas pentas PKR, beliau mendakwa diarahkan "orang atasannya" supaya hadir dalam majlis sumpah itu.

Beliau turut mendakwa 'dipaksa' oleh pihak atasan untuk menjadi saksi sumpah laknat Mohd Saiful pada 15 Ogos lalu.

Jakim dilaporkan berhasrat mengambil tindakan terhadap Ramlang jika didapati bersalah berkempen dalam pilihanraya kecil berkenaan.

Beliau kini ditukar ke bahagian pentadbiran dan kewangan jabatan itu di Putrajaya, dipercayai ekoran penampilannya di pentas pembangkang.

No comments: