Friday, October 17, 2008

DOMPOK BIADAB, SENTUH SENSITIVITI UMAT ISLAM

Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko), Tan Sri Bernard Dompok biadab dan meyinggung sensitiviti umat Islam di negara ini,

Pada perhimpunan agung kali ke-12 pertubuhan itu baru-baru ini, Dompok yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri dikatakan cuba untuk memaksa pemimpin Umno untuk sekali lagi tunduk kepada desakan agar mana-mana individu Islam yang ingin keluar daripada agamanya, hendaklah tidak dihalang oleh mana-mana pihak atau badan-badan penguatkuasaan.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hj Hamzah Abdullah dalam satu kenyataan akhbarnya begitu kesal kenyataan Menteri terbabit cuba menjolok sarang tebuan dan ingin membangkitkan semula isu lama berkenaan memorandum yang dihantar oleh sembilan Menteri kepada Perdana menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi bebrapa tahun lalu.

Hakarakahdaily semalam (15 Oktober 2008) memetik Hamzah sebagai berkata, dalam ucapan dasar Presiden Upko itu, Dompok banyak mempersoalkan tentang kebebasan beragama yang terkandung dalam perlembagaan Negara ini sudah tidak terjamin.

Dalam ucapan itu, Dompok dipetik berkata, "...adalah juga menjadi hak rakyat Malaysia untuk kembali kepada agama sebelumnya jika ia hendak berbuat demikian dan tidak ada undang-undang atau sesiapa yang boleh berdiri antara seseorang itu dengan Tuhannya."

Dompok turut mempertikai mengenai bidang kuasa Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah terutama bagi mereka yang memeluk Islam apabila berkahwin dengan pasangan muslim.
"Apabila berlaku perceraian pada perkahwinan tersebut, pasangan yang bertukar agama itu dan kemudian ingin kembali ke agama asalnya sudah tidak lagi boleh berbuat demikian.

"Pendapat saya ialah perkahwinan seperti ini, dalam mana penceraian berlaku, ia haruslah berakhir di mana ia bermula," demikian beliau dipetik berkata.

Hamzah yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Batu Sapi, melihat ucapan Dompok itu adalah rentetan kejayaan Upko yang sebelum ini mengugut untuk keluar dari pada Barisan Nasional (BN) jika BN gagal menyelesaikan masalah kewarganegaraan Yong Lee Hua dan dan kecelaruan yang berlaku dalam Jabatan Pendaftaran Negara di Sabah.

Hamzah mempersoalkan, apakah motif dan agenda sebenar Dompok membangkitkan semula isu sedemikian itu.

Beliau secara peribadi melihatnya sebagai satu strategi Upko untuk mempersiapkan diri bagi menghadapi tempoh berakhirnya era Abdullah.

"Ertinya Upko akan memberi kata dua kepada Najib...jika mahu sokongan Upko, beri kebebsan kepada individu muslim yang mahu tukar agama dan mana-mana pasangan yang mahu bercerai, walaupun salah seorang isteri atau suami telah memeluk Islam, maka hendaklah diselesaikan di Mahkamah Sivil sebagaimana mulanya berkahwin mereka didaftarkan di Mahkamah Sivil dan bukannya Mahkamah Syariah,"katanya.

Sehubungan dengan itu, beliau turut menyelar sikap membisu pemimpin Umno Sabah dalam hal berkaitan isu kepentingan umat Islam.

No comments: