Friday, November 7, 2008

BPR PATUT PANTAU KAFA

Sesuatu tidak kena dalam Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) didedahkan apabila Naib Presiden KFA Datuk Shukri Hashim mengakui wujud ketidakseimbangan penyata kira-kira akaun juara treble trofi 2008 itu menerusi Mesyuarat Kewangan KFA, awal Oktober lalu.

Reaksi terbaru susulan pendedahan Ahli Majlis KFA, Mohamed Shariff Nawab, kelmarin, mengukuhkan laporan dibuatnya di Balai Polis Kuala Kedah yang mendakwa wujud penyelewengan dana dan penyalahgunaan kuasa oleh pegawai atasan KFA sejak 2003.

“KFA baru melantik seorang akauntan, Julai lalu dan beliau kini sedang meneliti kos persatuan yang kebanyakannya dibelanjakan pegawai daripada ahli jawatankuasa sebelum Mesyuarat Agung Tahunan (AGM), April lalu.

“Sebelum AGM terbaru, akaun KFA diuruskan sebuah syarikat perakaunan swasta tapi, masih ada pegawai dalaman KFA yang meneliti perbelanjaan sebelum ini.

Jika KFA sudah meletup, bila lagi Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA)?

Masalah melanda KAFA sudah mula dipercakapkan khususnya bagaimana perbelanjaan lebih RM3 juta yang diperuntukan tahun lalu diuruskan.

Selain wang RM1 njuta daripada Perdana Menteri, RMN2 juta daripada Kementerian Belia dan Sukan dijanjikan sendiri oleh Datuk Azalina Othman Said, KAFA juga mendapat sumber daripada penaja-penaja khususnya Redland.

Itu tidak termasuk gran tahunan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Belanja KAFA pada musim lepas untuk pasukan dijangkakan mencecah RM1.5 juta dan belanja lain membeli Bas Untuk KAFA yang langsung tidak nampak basnya disamping membina Wisma KAFA yang tertonggak beberapa ketika.

Ada angin bertiup mengatakan Bas KAFA dibeli dengan harga RM800,000 tetapi tersadai sebelum dapat digunakan sepenuhnya. Beli bas buruk yang terpaksa dibaiki. Kenapa terjadi sedemikian?

Wisma KAFA pula seadanya walaupun mulanya digembar-gembur akan penuh dengan kelengkapan. Angin bertiup kencang kononnya peralatan dibeli dengan harga murah dan berkualiti rendah tetapi bilnya melambung tinggi. Angkara siapa?

Katanya, pembangunan bolasepak remaja akan turut dibangunkan tetapi tiada khabar berita mengenainya. Sementara lgia daerah atau jajahan banyak yang berlangsung tanpa tujuan dan nwang penajaan masuk poket pihak tertentu.

FAM atau pihak berkuasa tertentu termasuk Badan Pencegah Rasuah (BPR) perlu menyiasat segara KAFA kerana ia nampak gah di luar kononnya akan menjadi seperti Manchester City, tetapi benarkah demikian?

Kenapa Ketua Jurulatih Kelantan, Norizan Bakar berhenti tidak semena-mena dan pemecatan terhadap penjaring terbanyak Liga Perdana dibuat dalam suasana tergopoh gapah? Sehingga hari ini punca Norizan berhenti masalah dipersoalkan.

Dua orang kuat KAFA didakwa menjadikan bekas penyerang prolifik Kelantan, Moumahadou Moustopha seperti hamba, selain banyak melakukan diskriminasi ke atasnya.

Keadaan itu tidak berlaku ketika Norizan Bakar mengemudi pasukan kerana tidak berani namun selepas ketiadaannya, banyak campur tangan pihak pengurusan dan cakap belakang berlaku menyebabkan dia tidak mampu memberi fokus ketika kempen Piala Malaysia berlangsung.

Moustopha sebenarnya melunaskan janjinya pada majikan akan menjaringkan 20 gol ketika menandatangani surat perjanjian dan ia sudah terbukti, apabila dia menjaringkan 27 jaringan pada saingan Liga Perdana.

Beliau juga telah menolak tawaran bermain di Eropah dengan yuran perpindahan hampir RM670,000 apabila didatangi agen pemain Crotia, Luka Modric dua bulan sebelum itu dan menolaknya kerana selesa tinggal di Kelantan.

Persoalan lain ialah bagaimana Kelantan boleh kalah dengan Selangor sedangkan menang bergaya sebelum itu?
Ada angin bertiup beberapa individu dalam KAFA memainkan peranan ‘mengatur perlawanan’ dan ‘menjual-beli pemain untuk poket sendiri’.

Tidak menghairankan jika KAFA dilanda pelbagai masalah dan bunyi yang tidak menyedapkan telinga kerana KFA yang menjadi juara treble pun dihempuk oleh pelbagai masalah, termasuk isu caruman KWSP.

Cumanya di Kedah, Menteri Besar sendiri mengambil teraju utama.

Tidak tahulah di Kelantan tetapi di Kedah, tunggakan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pemain dan pegawai KFA berjumlah RM838,983, Shukri berkata, KWSP sudah bersetuju dengan formula pembayaran dikemukakan Presiden KFA, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

“Sebelum masalah ini dilaporkan akhbar, memang kami sedang berbincang dengan KWSP mengenai kaedah pembayaran. Kini, KFA-KWSP sudah mencapai persetujuan pembayaran, jadi saya fikir perkara ini dapat diselesaikan tidak lama lagi,” katanya.

Kelmarin, Shukri mendedahkan laporan polis dibuatnya dengan mendakwa KFA diuruskan oleh individu yang menyalahgunakan kuasa hingga menyeleweng dana KFA dengan nilai mencecah RM280,000.

Mengenai masalah KAFA ini siapakah yang akan memulakan langkah pertama?

Kalau orang Pas nanti dituduh ‘sour grape’ dengan KAFA kerana Tan Sri Annuar Musa adalah Presiden KAFA dan jika mengharapkan orang KAFA sendiri tidak mungkin nanti ‘mis shoru’.

Jadi siapa ya? BPR boleh?

Annuar sudah pasti mudah didekati BPR kerana sebelum ini pun beliau banyak mendedahkan kepincangan Pas pada persidangan DUN Kelantan tahun lalu.

Malah, laporan-laporan rasuah oleh UMNO digerakkan oleh Annuar dan tidak mungkin dalam soal KAFA beliau akan mengelak.

Bukankah membersih KAFA menjadi keutamaannya ketika beliau mengambil alih teraju persatuan bolasepak berkenaan tahun lepas?

No comments: