Sunday, June 7, 2009

ADA YANG DAPAT DURIAN RUNTUH?

Oleh: ning (6 Jun 2009)

Assalamualaikum, Geram ada, seronokpun ada dan sedihpun ada.

Itulah gambaran perasaan apabila membaca kisah kisah yang dicerita mengenai kejadian stadium Tengku Mizan yang runtuh tempoh hari. NIOSH menerusi ketuanya, Lim Lam Thye mendesak kejadian ini disiasat kerana ianya melibatkan kepentingan awam.

Radio IKIM pula ketika melapurkan kenyataan Lim Lam Thye ini antara lain menyebut stadium yang berharga RM3juta ini runtuh ketika tidak ada pengunjung dan dianggap bernasib baik kerana tidak melibatkan kerugian nyawa rakyat.

Biasanya Radio IKIM memetik laporan dari Bernama dalam siaran beritanya.Ini bermakna Bernama yang melapurkan bahawa stadium itu hanya berharga RM3 juta.
Menyeronokkan apabila ada pihak pihak tertentu mempertikaikan angka RM3 juta ini dengan berbagai ulasan sehingga ada yang menyatakan ianya merupakan lawak malah ada penulis yang turut merujuk kepada angka yang dilapurkan oleh radio IKIM ini dianggap membuat lawak di TKO.

Apa yang seronoknya ialah timbulnya pertikaian mengenai kos sebenar stadium tersebut sehingga ada yang menyatakan ianya berharga RM300 juta dan ada pula yang menyebut lebih RM200 juta.Tetapi tidak ada angka yang khusus yang disahkan mengenai harga sebenar stadium yang runtuh itu.
Sehingga kini, kos stadium yang runtuh terus dipersoalkan dan kerajaan Terengganu yang bertanggungjawab atas pembinaannya masih membisu mengenai kos sebenar stadium tersebut.Turut menjadi persoalan ialah siapakah kontraktor yang 'bangang' yang terlibat dalam projek mega kerajaan derih natang jusoh itu?

Nama yang sinonim dengan projek derih natang jusoh(tidak layak ditulis dengan huruf besar) tidak lain dan tidak bukan ialah patrick lim atau patrik badawi(tidak layak ditulis dengan huruf besar) dan dalang yang berada di belakang patrik ialah adik iparnya, khairy jamaludin(juga tidak layak ditulis dengan huruf besar).

Sebelum kejadian stadium itu, sudah berlaku kejadian yang merugikan ramai rakyat Terengganu ia itu kejadian banjir besar di kawasan Gong Badak dan Kuala Nerus.Banjir ini yang kemudiannya dikenalpasti berpunca dari lapangan terbang Sultan Mizan yang tidak mempunyai longkang.Ini yang geramnya, kerana kedua dua musibah yang menimpa rakyat Terengganu dinamakan dengan nama sultan yang disayangi rakyat.Kemudian tidak kedengaran apa apa tindakan yang diambil terhadap kontraktor lapang terbang tersebut yang menyebabkan ramai rakyat Terengganu kerugian.

Lapang Terbang ini juga dikaitkan dengan patrik badawi dan adik iparnya khairy sementara badutnya ialah derih natang jusoh.Sudah tidak ada rahsia lagi penglibatan 3 ekor ini dalam kejadian banjir dan kejadian stadium runtuh yang mana kedua duanya membawa nama sultan Terengganu.

Kini, timbul pula persoalan apakah tindakan yang akan diambil oleh kerajaan Terengganu?Apakah tindakan tegas akan dikenakan kepada kontraktor terbabit atau tindakan pembetulan yang merupakan projek membaiki stadium yang dilapur sejak awal lagi tidak selamat untuk digunakan?Kalau tindakan kedua yang diambil, bermakna akan ada pihak yang bakal mendapat 'DURIAN RUNTUH' hasil dari keruntuhan stadium tersebut.Cuma bezanya, orang yang bakal mendapat durian runtuh itu bukan lagi patrick badawi dan adik iparnya khairy.

Mana tahu kali ini nama 'AGU' yang menurut sejarah ialah seorang yang dibuang daerah ke Kemaman akan mendapat durian runtuh ini.
Sama samalah kita tunggu perkembangan selanjutnya.......

No comments: