Tuesday, September 15, 2009

PERJUANGAN PAS POLITIK ATAU ISLAM?

Daripada: House PK

Persoalan inilah yang sepatutnya perlu difahami umat Islam, kerana ia merupakan kunci untuk memahami arah dan matlamat perjuangan PAS. Dari segi zahir ianya bukanlah menggambarkan sebuah jemaah Islam atau parti Islam, tetapi ia lebih cenderung bersifat sebagai sebuah parti politik. Lebih-lebih lagi bila ia diluluskan pendaftarannya oleh kerajaan British selepas ditubuhkan pada 16 september 1951. Ertinya kewujudan parti PAS turut direstui Penjajah British atau dalam kata lain turut diredhai penjajah. Kemudiannya PAS telah didaftarkan sebagai sebuah organisasi pada 31hb Mei 1955 dengan nombor pendaftarannya 733 (Pulau Pinang).

PAS satu-satunya pertubuhan atau parti politik Melayu yang ditubuhkan sebelum merdeka sesudah Hizbul Muslimin diharamkan oleh penjajah pada tahun 1948. Kenapa Hizbul Muslimin diharamkan dan PAS diizinkan bergerak?

Jawapannya adalah seperti mana kita faham bahawa pendokong para penjajah adalah terdiri daripada Yahudi dan Nasrani. Dalam al-Quran Allah telah menegaskan, maksudnya; "Selama-lamanya orang Yahudi dan nasrani itu tidak akan redha (senang hati) kepada kamu hinggalah kamu mengikuti agama (cara hidup) mereka" (Surah al-Baqarah ayat 120)

Ertinya bahawa orang yahudi dan nasrani (Kristian) selama-lamanya tidak senang hati terhadap mana-mana umat Islam, sama ada secara individu atau kumpulan (jemaah atau parti), selagi tidak mengikuti jejak langkah mereka.

Jadi, bila mana-mana organisasi yang kononnya hendak memperjuangkan Islam, tetapi mendapat restu Yahudi dan Nasrani dan diberi permit untuk bergerak, tandanya perjuangan mereka tidak membawa cara hidup Islam tulin dan tidak mengancam Yahudi dan Nasrani (Kristian)....

Jadi, bila British dengan senang hati meluluskan pendaftaran PAS, ertinya ia redha untuk PAS bergerak sebagai sebuah parti politik dan bukan sebagai agama atau jemaah Islam. Kerana dengan cara itu mereka akan mudah memperalatkan PAS untuk memecah-belahkan umat Islam. Kenyataannya telah berlaku sehingga ke hari ini.

Bermulanya perpecahan dalam pucuk pimpinan Melayu ialah apabila Tuan Haji Ahmad Fuad telah keluar UMNO dan menubuhkan PAS. Di situ bermulanya detik perpecahan umat Melayu dan Islam. British amat arif hal itu, lalu meluluskan pendaftaran PAS untuk dijadikan sebagai sebuah parti pembangkang agar mereka (PAS) memain isu-isu agama untuk melemahkan perpaduan umat Islam.

Jadi kewujudan PAS bukan asasnya dari Allah, tetapi diasaskan oleh Tuan Haji Ahmad Fuad dan diiktiraf oleh penjajah British waktu itu. Oleh itu, fahamlah kita bahawa PAS tidak ada kena mengena dengan Islam sebagai "Ad-Din". PAS tidak ada dalam al-Quran atau hadis atau tidak ada diijmakkan oleh ulama Islam sebagai agama. PAS cuma sebagai sebuah parti politik sahaja.

Dalam "Dokumen Negara Islam" keluaran PAS, pada halaman 16, nombor 5, PAS sendiri tidak mengakui bahawa parti itu sebagai parti Islam, cuma sebagai sebuah parti politik.

Oleh itu siapa pun tidak boleh mendakwa "PAS itu Islam dan Islam itu PAS". Kerana masih banyak badan-badan lain yang melakukan aktiviti-aktiviti Islam dan ramai orang Islam lain yang tidak menyertai PAS atau mana-mana parti politik atau mana-mana badan, apakah mereka itu tidak tergolong dalam Islam? Apakah yang mereka usahakan untuk Islam dianggap tidak Islamik?

Mengikut perspektif Islam PAS bukanlah Parti Islam atau Hizbullah (Parti Allah) tetapi ianya hanya sebagai sebuah parti politik lain yang ada di Malaysia dan perjuangannya tidak global, hanya sah di Malaysia. Islam merupakan Ad-Din yang diturunkan oleh Allah kepada Rasulullah S.A.W., secara beransur-ansur selama 22 tahun 2 bulan 22 hari melalui malaikat Jibrail a.s. yang termaktub di dalam al-Quran atau hadis.

Dari segi lain pula, bahawa sifat-sifat PAS jelaslah bahawa ia hanya sebagai Parti Politik dalam negara yang menggunakan sistem politik demokrasi berparlimen seperti juga UMNO, Berjasa, Hamim dan lain-lain parti yang dipelopori oleh orang Islam.

Oleh itu sebarang parti politik tetaplah ia sebagai parti politik dan ia bukan agama. Jika hendak disandarkan kepada agama atas alasan memperjuangkan Islam, maka tidak semestinya PAS sahaja yang bercakap memperjuangkan Islam. Badan-badan lain banyak juga memperjuangkan Islam bahkan mereka berjaya juga menegakkan syi'ar islam dalam bidang-bidang tertentu, yang kadang-kadang PAS pun tidak mampu menegakkannya.

Ditegaskan lagi, "PAS bukanlah sahaja yang dianggap Islam dan Islam itu bukanlah PAS sahaja". PAS hanya sebuah parti politik rekaan manusia sama seperti parti-parti politik lain. Nyawa dan nasib masa depan PAS terletak di bawah kuasa Pendaftar Pertubuhan malaysia (ROS), iaitu Kerajaan Malaysia di bawah Pimpinan Barisan Nasional, yang terasnya ialah UMNO. Apa yang kita hendak banggakan dengan PAS?

Besar lagi bidang kuasa UMNO yang menjadi teras pemerintahan Kerajaan Malaysia daripada PAS. Ia berkuasa untuk memansuh dan mengharamkan PAS, melalui kerajaan (Pendaftar Pertubuhan Malaysia).

Ciri-Ciri Parti Islam sebenar!

Oleh sebab itu kita berani mendakwa bahawa PAS bukan Parti Islam, lebih-lebih lagi kerana parti itu tidak memenuhi ciri-ciri parti Islam atau parti Allah atau hizabullah sebenar seperti mana disebut dalam al-Quran serta sejarah perjuangan para pejuang Islam lampau.

Anatar intisari yang disebutkan oleh Allah di alam al-Quran surah al-Maidah ayat 55-56 dan surah al-Mujadalah ayat 22 bahawa ciri-ciri parti Allah dan sifat-sifat anggotanya adalah seperti berikut;

1. Benar-benar beriman kepada Allah dan Rasul, menjadikan kedua-duanya sebagai pemimpin.

2. Menjadikan orang yang benar-benar beriman sebagai pemimpin (Pemimpin bertaraf takwa)

3. Beriman kepada Hari Akhirat.

4. Mendirikan Sembahyang.

5. Mengeluarkan Zakat.

6. Benar-benar patuh kepada perintah dan hukum Allah.

7. Tidak berkasih sayang dan berkerjasama dengan orang yang menentang agama (ingkar hukum) Allah. hakikat sebenar parti komponen dalam Pakatan Rakyat menentang Allah kerana peribadi pemimpin mereka dan dasar parti mereka bukan berlandaskan Islam, buktinya ialah DAP dan PKR! Mereka bukan sebenar menyokong Islam, cuma mengambil kesempatan di sebalik isu penentangan terhadap UMNO dan BN.

8. Tidak bersikap asobiah qaumiah, yakni tidak bertolak ansur walau pun dengan ibu bapa, anak-anak, saudara mara, kerabat dan keluarga sendiri, sekiranya mereka anti-Islam atau melakukan maksiat dan kemungkaran.

Selain Parti Allah, di dalam al-Quran surah al-Mukminun ayat 53 menyebut juga hizbussyaitan atau Parti Syaitan sebagai perbandingan kepada Parti Allah. Antara ciri-cirinya ialah:

1. Memperalatkan agama untuk menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat.

2. Meninggalkan agama Tauhid, sebaliknya menjadikan ideologi bikinan manusia sebagai pegangan dan peraturan politik.

3. Bersikap sombong dan berbangga dengan parti masing-masing.

4. Lupa kepada Allah. Yakni apabila timbul masalah umat, mereka tidak merujuk hukum Allah. tetapi merujuk teori manusia.

Demikian perbandingan antara ciri-ciri Parti Allah (Parti Islam) dengan Parti Syaitan di dalam al-Quran. Bolehlah kita jadikan panduan untuk menilai diri dan parti masing-masing.

Pernah suatu ketika timbul isu dari Kelantan, bahawa PAS mempunyai unsur-unsur Syiah dan Khawarij. Hal itu patut diambil perhatian oleh umat Islam di Malaysia yang umumnya berpegang kepada mazhab dan aqidah Ahlusunnnah Wal Jamaah.

Mazhab Ahulusunnah Wal Jamaah ialah mazhab yang dibayangkan oleh Rasulullah S.A.W. sebagai mazhab yang hanya sah dan diterima Allah, di antara 73 mazhab yang akan muncul di akhir zaman. Untuk pengetahuan bahawa rujukan atau lantasan Ahlussunnah Wal Jamaah ialah Al-Quran, Al-Hadis, Ijmak dan Qias, dalam semua perkara, sama ada di bidang aqidah, ibadah, mua'amalah, siasah dan lain-lain, bukan merujuk kepada teori bikinan manusia, termasuk di bidang politik.

Walaupun PAS atau para pemimpin mereka mendakwa mereka mengikut Ahlusunnah Wal Jamaah, tetapi di segi lisanul hal (praktis) khusunya dalam hal perjuangan dan politik, PAS sebenarnya dilihat lebih banyak membuat rujukan kepada ulama-ulama penganut fahaman Wahabi dan Syiah.

Dan kadang-kadang lantaran terlalu bersemangat, tanpa panduan lengkap mereka sering terjebak dan terbawa-bawa cara fahaman Khawarij. Buktinya bacalah kenyataan di bawah ini dan kaji realiti sikap dan tindak tanduk pemimpin PAS serta para penggerak mereka sendiri.

BETULKAH PAS LEBIH BERSIKAP ALA WAHABI, SYI'AH DAN KHAWARIJ DARI AHLI SUNNAH WAL JAMAAH?

Di bawah ini diterangkan sifat dan sikap mazhab-mazhab tersebut, bagi membuktikan bahawa PAS lebih dekat dengan menggunakan pendekatan mazhab Wahabi, Muktazilah Syi'ah dan Khawarij dan bukan Ahlussunnah Wal Jamaah.

Secara terperincinya dirumus di bawah ini yang dikutip daripada pelbagai kitab aqidah dan tauhid.

1. Sikap Wahab dan Muktazilah; mudah mengutuk dan menghukum kafir, sesat dan syirik kepada orang Islam yang melakukan bid'ah dan dosa besar. Menurut Wahabi setiap bid'ah semua sesat. Sesiapa yang membuat perkara bid'ah, dianggap oleh mereka jika mati kekal dalam neraka.

2. Sikap Khawarij; Orang yang menentang politik atau perjuangan mereka dihukum kafir. Ibadah termasuk termasuk rukun iman. Oleh itu sesiapa yang meninggalkan ibadah seperti sembahyang, puasa dan sebagainya dihukumkan sebagai kafir. Semua dosa dianggap besar. Bagi mereka tidak ada dosa kecil.

Tetapi bagi Ahlussunnah Wal Jamaah tidak pernah cepat-cepat menghukum kafir kepada orang tidak mahu menegak hukum Allah, selagi ia mengakui Islam dan melakukan sembahyang dan mengamalkan lain-lain ajaran Islam secara serpihan (tidak syumul). Ibadah bukan rukun iman, meninggalkan ibadah walau pun yang pokok belum menjejas iman. Menurut Ahlussunnah Wal Jamaah, dosa ada kecil dan ada dosa besar.

3. Sikap Syi'ah; Suka mengutuk musuh politik mereka di hadapan umum, termasuk menghukum toghut kepada orang Islam lain. Siapa sahaja menentang mazhab politik mereka adalah dianggap halal darahnya, boleh ditentang habis-habisan, dikutuk, dicaci dan sebagainya, bahkan jika mereka mati dalam pertelagahan itu dianggap syahid.

Demikian rumusan ringkas di antara sikap dan pendirian mazhab-mazhab berkenaan di atas yang ada persamaan dengan sikap perjuangan PAS.

Wallahu'alam

No comments: