Sunday, July 25, 2010

RAMADAN MUSIM PALING RAMAI PASANGAN NIKAH DI SEMPADAN

Oleh Azman Abdul Hamid di Narathiwat (Berita Minggu)

Pasangan dari Malaysia yang bermasalah untuk berkahwin, paling ramai bernikah di wilayah selatan Thailand ini adalah pada Ramadan, kata pegawai Islam di sini. Pasangan terbabit yang sudah terlanjur, tidak mendapat persetujuan ibu bapa untuk berkahwin dan perlu mengganti wali untuk melangsungkan pernikahan.

Setiausaha Agung Majlis Agama Islam Naratwhiwat, Mohd Sudi Wamee, mendedahkan fenomena ini bukan hanya membabitkan pasangan dari Malaysia, malah sejauh Myanmar, Brunei, Laos, India, Pakistan, Bangladesh dan China.


“Poligami bukanlah sebab utama pasangan berkenaan datang ke sini untuk bernikah," katanya.

Punca utama ialah mereka terlanjur hingga wanita hamil dan ibu bapa tidak bersetuju mereka berkahwin. Bulan puasa paling ramai pasangan Malaysia yang bernikah di sini,” katanya kepada Berita Minggu.

“Purata tiga pasangan berkahwin sehari dan paling ramai sehingga lima atau enam pasangan,” katanya. Ramadan dijangka bermula kira-kira dua minggu lagi.

Beliau juga berkata, pasangan terbabit tidak segan silu mengaku terlanjur, manakala lelaki berpoligami turut mengesahkan tidak mendapat izin isteri pertama menyebabkan mereka membuat keputusan bernikah di sempadan.

“Kami mensyaratkan pasangan sedemikian memberi keterangan dalam borang daftar kahwin mengenai sebab mahu bernikah di sini dan mereka membuat pengakuan itu.

Wanita berstatus janda mesti tunjuk surat nikah, balu perlu bawa surat kematian suami, manakala anak dara wajib bersumpah atas nama Allah tidak pernah kahwin.

“Bagi wanita terlanjur, kami tidak ubah tarikh, walaupun dia sudah hamil lima bulan. Tarikh bernikah tetap pada hari itu,” katanya.

Ketika menjelaskan mengapa pegawai agama tetap membantu pernikahan pasangan bermasalah dari negara luar, Imam Besar Masjid Jumiah, Hussein Azam Tarip, berkata selagi cukup syarat, mereka akan menikahkan pasangan berkenaan.

“Kita tanya mengapa mereka datang berkahwin di sini dan mereka beritahu semuanya. Jika kita tidak nikahkan, apa akan jadi? Keterlanjuran akan lebih parah dan kita, yakni imam akan tanggung dosa yang mereka lakukan,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Gabenor Narathiwat, Aziz Hussain, pula berkata, pihak berkuasa di sini dan Kelantan juga mempunyai kerjasama dari segi memantau perkahwinan. Pejabat agama di Narathiwat dan Kelantan memantau dan merekodkan, selain membuat keputusan benarkan perkahwinan.

“Kita benarkan saja perkahwinan itu, jika patut. Tak usah panjangkan masalah,” katanya.

No comments: