Monday, August 9, 2010

RM15j WANG IHSAN UNTUK 70,899 PELAJAR

Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan Kelantan memperuntukkan antara RM14 juta hingga RM15 juta daripada RM25 juta wang ihsan yang diberikan Kerajaan Pusat untuk diagihkan kepada kira-kira 70,899 pelajar serta murid di negeri ini tahun ini.

Pengerusinya, Datuk Dr Awang Adek Hussin, berkata daripada jumlah itu, 58,974 adalah pelajar tingkatan enam, manakala 11,925 orang lagi adalah murid sekolah rendah yang tidak mendapat bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dengan masing-masing menerima RM200.

“Tumpuan wang ihsan kali ini kepada pelajar Tingkatan Enam untuk memberikan semangat kepada mereka supaya belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya ke institusi pengajian tinggi (IPT),” katanya.

Beliau menyatakan perkara ini selepas menyempurnakan majlis pengagihan wang ihsan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Long Yunus, dekat Bachok semalam.

Majlis berkenaan adalah pengagihan wang ihsan terbesar pernah diadakan, membabitkan 1,303 pelajar Tingkatan Enam dari enam sekolah dari daerah ini.

Mengenai saranan supaya wang ihsan turut digunakan bagi membantu pelajar yang menghidap sakit kronik, Awang Adek berkata, jawatankuasa pengagihan akan mengadakan mesyuarat untuk membincangkan cadangan berkenaan.

Beliau berkata, baki wang ihsan iaitu kira-kira RM5 juta akan digunakan sebagai bantuan kepada mangsa bencana seperti kebakaran, kematian akibat bencana alam atau kemalangan yang membabitkan ramai kematian dalam keluarga.

"Jawatankuasa juga merancang untuk menyediakan wang ihsan bagi kemudahan pelajar negeri ini melanjutkan pelajaran ke universiti tempatan kerana banyak permintaan diterima dari golongan ini. Ia mungkin dilaksanakan tahun depan," katanya.

No comments: