Monday, August 9, 2010

JEANS LEVI'S BERNILAI RM36,000 DIRAMPAS

Pasukan Gerakan Am (PGA) Kelantan merampas 360 helai seluar jeans jenama Levi's bernilai RM36,000 yang diseludup dari negara jiran di dua lokasi berasingan berdekatan Pangkalan Haram Tok Awang dan Pangkalan Haram Haji Ghani di Rantau Panjang hari ini.

Pegawai Pemerintah PGA Batalion Kelapan Supt Rooslan Radzi berkata rampasan pertama pukul 7.30 pagi melibatkan 200 helai seluar jeans di Pangkalan Haram Tok Awang manakala rampasan kedua pukul 9 pagi membabitkan rampasan 160 helai seluar.

Ketika ditemui pemberita di Rantau Panjang, beliau berkata sebelum itu, PGA yang membuat rondaan biasa terlihat sekumpulan lelaki sedang mengangkut keluar bungkusan yang mengandungi seluar dari bot yang terletak di pinggir Sungai Golok berdekatan pangkalan itu.

Apabila didekati, katanya kumpulan lelaki itu melarikan diri ke negara jiran dengan menaiki bot yang terletak di pinggir sungai itu.

"Hasil pemeriksaan mendapati bungkusan yang ditinggalkan oleh lelaki terbabit mengandungi seluar jeans jenama Levi's yang diseludup masuk ke negara ini," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata tiada tangkapan dibuat dan semua suspek yang dipercayai rakyat negara jiran berjaya melepaskan diri.

Sementara itu, Rooslan berkata PGA merampas 47 gulung kain putih yang cuba diseludup ke negara jiran di pangkalan haram Jitong, Jeram Perdah di sini yang dianggarkan bernilai RM28,200 dan ditinggalkan di tebing sungai itu pada Ahad.

Beliau berkata gulungan kain putih sepanjang 60 meter setiap satu itu dipercayai untuk diproses di negara jiran sebelum dibawa pulang ke negara ini untuk pasaran tempatan.

Tiada tangkapan dibuat dan semua barang rampasan diserahkan kepada Bahagian Pencegah Kastam dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk tindakan lanjut, katanya.

No comments: