Thursday, December 23, 2010

APAKAH KELANTAN JUGA AKAN DAPAT PROJEK ETP?

Lebih banyak Projek Permulaan (EPP) di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) dijangka diumumkan pada minggu kedua Januari 2011.

Soalnya, apakah Kelantan juga akan mendapar rahmat daripadanya?

Menteri Perdagangan dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Isnin lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan membuat pengumumannya Januari ini.

"Sebelum ini, PM ada berkata, Disember tak ada. Jadi gabungan Disember dan Januari, secara logiknya lebih banyaklah," kata Mustapa selepas merasmikan program "Outreach" dengan pensyarah institusi pengajian tinggi tempatan di Kuala Lumpur.

Setakat ini 18 projek Permulaan telah diumumkan Perdana Menteri pada bulan Oktober dan November yang lalu.

Sejumlah 131 projek EPP dirancang bagi membawa Malaysia ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi dan lebih 3.0 juta peluang pekerjaan baru menjelang 2020.

Mengenai program "Outreach", Mustapa berkata objektif program itu bertujuan untuk memberi penerangan mengenai ETP dan GTP (Program Transformasi Kerajaan) dan juga mengenai fungsi MITI dari segi perdagangan dan pelaburan kepada pelajar universiti dan juga para pensyarah.

Program yang pertama, kedua dan ketiga telah dilaksanakan antara para pelajar universiti di ibu pejabat MITI, Putrajaya dan Kelantan bermula awal tahun ini.

Program itu, yang keempat berlangsung hari ini, melibatkan para pensyarah dari universiti tempatan.

"Tahun hadapan kita akan lanjutkan program ini ke bandar-bandar dan kampung-kampung dengan mengadakan kursus bersama universiti. Kita juga akan adakan program "outreach untuk industri," katanya.

No comments: