Wednesday, October 15, 2008

APABILA DUA KAWAN RAPAT BERPERANG

Dulu (Mohd Sayuti Omar) MSO dan Datuk Ibrahim Ali tidak dapat dipisahkan bagai dua sahabat sehidup semati. Sebelum itu MSO begitu rapat dengan Husam Musa (baju petak bagi istilah MSO).

Tapi akhir-akhir ini MSO dan Ibrahim sudah renggang. Bukan sahaja renggang tetapi apabila ada sahaja ruang untuk membelasah Ibrahim, MSO akan menggunakan peluang itu dengan secukup-cukupnya.

Dari dulupun MSO tahu Ibrahim tidak ngam dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim tetapi MSOI boleh pejam mata.

Tapi sekarang tidak lagi. Mengapa ya?

Ikuti apa kata MSO terhadap Ibrahim gara-gara Ahli Parlimen Pasir Mas itu mengkritik Anwar. Ikuti tulisam MSO melalui blognya http://msomelayu.blogspot.com

Tuesday, October 14, 2008

Celoteh Murai 7

Paku Yang Mengatakan Dulang Serpih


Tadi Murai tertengok RTM 1 dan ternampak pula muka ahli Parlimen itu bersama ahli Parlimen Batu Pahat, Fuad Zakarsi. Ahli Parlimen itu dijemput untuk mengulas mengenai perbahasan Bajet yang dibentangkan oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim di Parlimen semalam.

Bukan main lagi kedua mereka membelasah, menyindir dan memperlekehkan Anwar. Kononnya Anwar lebih banyak bercakap soal isu lapok dan mengulangi perkara yang sudah pun dibangkitkan. Ahli Parlimen itu
mendakwa beliau sendiri sudah membangkitkan apa yang disebut oleh Anwar.


Kata ahli Parlimen itu Anwar juga tidak mempunyai outoriti cukup untuk bercakap fasal ekonomi kerana Anwar tidak berkelulusan dalam bidang ekonomi. Kata ahli Parlimen itu lagi Anwar hanya lulus pengajian Melayu di Universiti Malaya tidak seperti Tun Tan Siew Sin, Tengku Razaleigh Hamzah ataupun Tun Daim Zanuddin.
Murai tersenyum macam kambing jamnapari sakit...mengapa pula tidak pertikaikan mengenai Abdullah Badawi dan Mohd Najib yang jadi Menteri Kewangan tetapi tidak ada track record dalam perniagaan dan berkelulusan ekonomi? Faham-fahamalah... mungkin ahli Parlimen itu terlupa agaknya mengenai diri kedua orang itu.

Ahli Parlimen itu juga mempersendakan Anwar katanya apa yang Anwar pernah buat ialah kolej swasta Yayasan Anda. Itupun dah tak ada lagi. Sudah lingkup.

Lalau ahli Parlimen itu menyarankan supaya Anwar jujur dan ikhals sepertinya. Murai rasa nak terberak dan terus jadi loya macam betina bunting anak haram mendengar kata-kata ahli Parlimen berkenaan. Pandai mengajar orang tetapi lupa melihat kepada diri sendiri.

Mungkin ahli Parlimen itu lupa apa yang berlaku di sekitar dirinya. Berbolot dengan segala macam najis, Mukalazzah, Mutawasitah dan Mukhafafah. Murai harap ahli Parlimen itu pergi kedai cermin dan tilik muka dan seluruh dirinya baik-baik. Kalau boleh beli cermin yang banyak dimensi agar boleh tengok dari semua sudut dari muka hingga ke pantak tahi.

Benarkah ahli Parlimen itu jujur dengan dirinya sendiri. Tidak ada kepentingan dan berjuang untuk rakyat? Dulu masa dilantik oleh Mahathir Mohamad jadi timbalan menteri di JPM (sebagai membalas budi), ahli Parlimen itu bertanggungjawab mengenai udang-undang dan jaga hakim dan peguam.
Apakah ahli Parlimen itu ada kelulusan udang-undang dari mana-mana kolej atau universiti melayakkan beliau memegang jawatan itu? Menurut pengakuannya sendiri beliau hanya lulusan dari Holiday Inn saja. Holiday Inn ialah hotel tempat penyangat dan broker politik berkeliaran di Jalan Raja Laut. Memegang sesuatu yang tidak sepatunya itu namanya kita tidak beramanah kepada diri sendiri! Hal ini ada disebutkan dalam buku agam di Tadika lagi... Tadika Kemas pun ada menyebutnya...

Sebenarnya ahli Parlimen itu hanya ada sijil diploma Sebaran Am UTM sahaja. UTM pun masa tu belum bertaraf universiti lagi. Sijil itu pun boleh dipertikaikan kerana beliau ambil peperiksaan di Kemunting. Menurutnya sendiri yang pernah Murai dengar peperiksaan itu dibantu sepenuhnya wader yang berasal dari Kelantan!

Kalau ahli Parlimen itu jjujur beliau patut tidak menerima jawatan timbalan menteri itu. Tetapi kenapa beliau terima juga sampai hampir setahun? Siapakah yang jujur dan tidak jujur dan munafik murakab dalam hal ini?

Lagi dia kata Anwar gaga; dalam perniagaan sekolah Yayasan Anda. Menuduh orang memang sedap tetapi ahli Parlimen itu melupai apa yang berlaku ke atas dirinya. Sekolah swasta, Polly Science yang ditubuhkan juga lingkup ditelan bumi. Bahkan beliau diistyharkan bankrup. Murai masih ingat notis mengenai kebankrupan ahli Parlimen itu pernah dikeluarkan dalam satu akhbar arus perdana sekitar tahuan 80-an dulu.

Kepada ahli Parlimen itu dan Fuad Zarkasi kalaupun nak membodek, bodeklah secara terhormat dan jangan mengutuk Anwar melulu. Ingatlah sikit hari tidak selamanya mendung esok atau lusa ia akan panas. Dan semasa nafirin kebenaran tertiup nanti ke manakah anda hendak menghulurkan diri!

Murai: Bersalam dengan ahli Parlimen itu di kantin Parlimen semalam tanpa ada kata dan bertentangan mata, salam itu tanda Murai gentleman dan jujur!
[14/10/08]

No comments: