Sunday, November 9, 2008

BONGKAR SALAH LAKU BEKAS MB JOHOR LEBIH BAIK

Betul kata MSO, PAS Johor sengaja cari penyakit.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Supt Osman Mohd Sebot mengesahkan pihaknya telah menerima laporan polis daripada kumpulan lapan orang yang dikaitkan dengan politik wang di Bahagian UMNO Kota Tinggi.

Tiga hari lalu, Ketua Penerangan PAS Johor , Mazlan Aliman, yang dipertua PAS Kota Tinggi Kamaldin Tahir dan timbalannya Monaim Hassan membuat laporan di Badan Pencegah Rasuah (BPR) negeri mengenai dokumen yang mendakwa berlaku gejala politik wang termasuk oleh Ketua Umno Bahagian Kota Tinggi Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Kamaldin mendakwa, beliau menemui dokumen terbabit yang ditinggalkan di hadapan rumahnya ketika sedang menuju ke surau berhampiran untuk menunaikan solat Subuh pada hari Selasa.

Menurut MSO: “Apa yang dilakukan oleh Pas Johor yang diketuai oleh Ketua Peneranganya, Mazlan Aliman membuat laporan kononnya berlaku rasuah dalam mesyuarat Umno Bahagian Kota Tinggi adalah satu perbuatan yang tidak beretika dan tidak kena pada tempatnya. Ia dilakukan untuk mencari publisiti murahan bersifat semasa.”

MSO bertanya: “Kenapa Ketua Penerangan Pas itu menganggu urusan parti orang lain?”
Kata MSO, apakah Umno Kota Tinggi, khususnya Syed Hamid Albar turut sama menganggui urusan parti Pas. Menganggu urusan rumah tangga orang lain hanya dilakukan oleh mereka yang tidak tahu etika atau tahu adab saja. Semisalnya kambing yang termasuk dalam kandang babi, adalah kambing yang buta ilmu dan tidak jahil tatasusila!

Semalam, Bernama melaporkan, lapan ahli Umno Bahagian Kota Tinggi membuat laporan polis berhubung tindakan PAS Johor mengemukakan aduan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) Johor dua hari lalu, tentang dakwaan politik wang di bahagian tersebut.

Muszaide Makmor yang mengetui kumpulan lapan orang itu berkata, kesemua mereka membuat laporan polis tersebut di Balai Polis Kota Tinggi pada kira-kira 5 petang kelmarin.

"Kelapan-lapan orang, termasuk saya yang namanya terkandung di dalam dokumen yang diserahkan oleh PAS Johor kepada BPR negeri dua hari lepas itu, menafikan mempunyai sebarang pembabitan di sebalik tindakan PAS itu".

"Kami tidak tahu bagaimana dokumen itu boleh diperolehi oleh PAS Johor itu," kata bekas calon ketua Pemuda Umno Bahagian Kota Tinggi itu.
Muszaide, yang didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno baru-baru ini dan digantung keahliannya selama satu penggal berkata, mereka berharap polis dapat menjalankan siasatan tentang bagaimana dokumen terbabit boleh jatuh ke tangan PAS Johor.

Katanya, dokumen yang diperolehi Pas Johor itu dan diserahkan kepada BPR negeri itu merupakan dokumen yang sama diserahkan oleh pihaknya kepada Lembaga Disiplin Ibu Pejabat Umno Malaysia.

"Kami hanya mengemukakan dokumen terbabit kepada pihak Lembaga Disiplin Umno...dan tidak menyerahkannya kepada PAS Johor.
Dalam konteks parti politik (organisasi), sesebuah parti lain tidak wajar kalau ia cuba menegur dan memperbaiki parti lain, termasuk soal-soal rasuah.

Bukan tidak boleh, tetapi ia dilihat tidak beretika. Beretika menurut pengertian harafiahnya ialah tidak ikut peraturan dan kelazimannya. Dalam bahasa keras, tidak beradab dan tahu adab. Biasanya mereka tidak beretika mereka yang belum tamadun!

Kata MSO lagi: “Rasuah perbuatan haram dan keji dalam Islam. Tanggungjawab mencegahnya milik sesiapa juga yang membencinya. Tetapi dalam membuat teguran ia ada batas dan susilanya. Rasanya masih banyak lagi kalau Mazlan Aliman atau sesiapa orang Pas yang ingin mempopularkan diri. Masih banyak isu dan bukannya mencampuri hal ehwal orang lain secara langsung.

Seharusnya Mazlan mengetahui tata etika ini. Perbuatan beliau itu menampakkan sangat beliau dan Pas Johor sendiri tidak tahu etika atau tatacara berpolitik. Secara tidak langsung apa yang dilakukan oleh Mazlan ia menunjukkan tahap profesional dalam Pas boleh dipertikaikan. Elok kalau Pas Pusat memberi nasihat dan tunjuk ajar sewajarnya kepada orang-orang seperti Mazlan Aliman itu. Kalaupun perlu adakan kursus mengenai tatacara beretika.”

MSO turut mendedahkan, sering berlaku ada pemimpin-pemimpin Pas yang gatal mulut dan tidak cukup isu dengan memcampuri urusan peribadi Umno. Tindakan ini tidak wajar kerana Umno jarang sekali berbuat demikian. Misalnya semasa Umno riuh randah mengadakan mesyuarat, ada pemimpin Pas yang memberi komen agak melampau dan peribadi dan seolah-olah mereka menjadi pemantau kepada perjalanan mesyuarat Umno pula.

MSO menganggap Mazlan masih belum cukup ilmu politik. Dan apa yang dilakukan semalam melaporkan rasuah dalam politik Umno menjelaskan kedangkalan beliau dalam berorganisasi.
Bagi MSO, daripada membuat laporan rasuah ke atas Umno Kota Tinggi, ia lebih baik kalau beliau mengorekkan segala macam rasuah yang berlaku dalam kerajaan Johor itu termasuk membongkar apa yang pernah dilakukan bekas Menteri Besar Johor yang menjual tanah untuk rakyat Singapura.

No comments: