Saturday, November 15, 2008

RAMASAMY MEMPERLIHATKAN WARNA SEBENAR DIRINYA

Dulu kononnya peramal atau penganalisis politik.

Sekarang tunjuk warna.

Ramai lagi pensyarah-pensyarah di universiti-universiti yang perangai seperti Ramasamy ini. Kononnya ‘bijak menganalisis politik’ tetapi sebenarnya bersikap perkauman dan menyokong pembangkang.

Namun editor akhbar arus perdana khususnya dan stesen televisyen tempatan, tetap memberikan ruang kepada mereka. Alasannya, mereka bijak dan kritis.

Ketika persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang kelmarin, Timbalan Ketua Menteri II, Prof. P. Ramasamy menuduh UMNO yang menjadi penyebab berlakunya ketidakseimbangan dalam pengambilan kakitangan kerajaan.

Beliau yang juga Exco Perancangan Ekonomi Negeri
Pendidikan & Sumber Manusia, Sains, Teknologi & Inovasi itu sudah pasti mencetuskan rasa tidak puas hati daripada wakil-wakil pembangkang Barisan Nasional (BN).

Berikutan itu, Ramasamy berkata kerajaan campuran negeri mahu memastikan pelantikan kakitangan awam di negeri tersebut seimbang bagi setiap kaum dan bukan didominasi oleh kaum tertentu sahaja.

Persoalannya benarkah UMNO bertanggungjawab atau kaum lain berminat bekerja dengan swasta kerana sebab-sebab tertentu?

Pensyarah di Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Ahmad Nidzammuddin Sulaiman berkata, masalah kekurangan orang bukan Melayu dalam sektor awam berpunca daripada masalah skim gaji yang tidak menarik.
Malah sektor kerajaan juga tidak membayar bonus sebanyak sektor swasta dan faktor ini turut menyebabkan orang bukan Melayu tidak berminat untuk berkhidmat dalam kerajaan walaupun kehadiran mereka amat dialu-alukan,

Biarlah kalau beliau mahu mengkritik jabatan-jabatan kerajaan secara am.
Bagaimana dengan perkhidmatan polis dan tentera? Kenapa ramai orang Melayu berkhidmat dengannya?

Kenapa bukan Melayu kurang menyertai perkhidmatan berkenaan?

Bolehkah kita terus membuta tuli membnuat andaian bahawa orang bukan Melayu tidak menyertai polis dan tentera kerana mereka tidak setia dengan Malaysia?

Ramasamy jangan cepat membuat andaian melulu.

Benar juga kata Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo bahawa kenyataan bahawa UMNO adalah punca ketidakseimbangan kaum dalam sektor awam merupakan satu pandangan bodoh yang tidak sepatutnya dilontarkan oleh seorang yang berpendidikan tinggi sepertinya.

Sebagai seorang yang berpelajaran tinggi, Ramasamy sewajarnya melakukan penyelidikan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan.

‘‘Sebagai seorang profesor, dia tidak sepatutnya memberi satu pandangan bodoh dan tidak berpengetahuan dengan membuat tuduhan kepada UMNO,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di Kuala Lumpur semalam.

Tegas Mohamad Khir, Ramasamy perlu memohon maaf terhadap kenyataan yang dibuatnya itu kerana masalah yang berlaku di dalam sektor awam tidak ada hubung kait dengan UMNO.
Jelasnya, kenyataan yang dibuat Ramasamy juga mencerminkan bahawa pembangkang begitu terdesak untuk meraih sokongan rakyat dengan membangkitkan isu-isu yang kononnya membela hak rakyat negara ini.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Abdul Rashid Abdullah berkata, tuduhan liar yang dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perai itu secara terang-terangan merupakan pandangan yang membuta- tuli dan berbaur politik.

Beliau member amaran, kenyataan yang menyalahkan rejim pemerintahan lama dan dasar UMNO sebagai punca wujudnya ketidakseimbangan kaum dalam sektor awam di negeri itu mampu mencetuskan perbalahan antara kaum di negara ini.

''Kenyataan Ramasamy itu memang bertujuan untuk memecahbelahkan kaum dengan mengaitkan isu tersebut serta menuduh UMNO sebagai puncanya. Ini memang satu perbuatan dan tujuan yang sangat keji. Ini semua mainan politik yang mahu memporak-perandakan masyarakat majmuk di negara ini," katanya.

“Ramasamy yang bersuara mewakili kerajaan campuran negeri itu mungkin dangkal dan kurang mengerti mengenai proses pemilihan kakitangan sektor awam kerana ia diuruskan di bawah pentadbiran awam dan bukannya mana-mana parti politik.

''Beliau sepatutnya lebih cekap dan memahami konsep itu. Jangan main cakap lepas sahaja," tegas Abdul Rashid.

No comments: