Saturday, January 22, 2011

Rancangan Makanan Tambahan - Kerajaan PAS KelaNtan Tidak Pernah Sediakan

"Bersyukur dan berterima kasihlah kepada kerajaan yang mengambil berat soal kebajikan murid miskin yang bukan sahaja dalam aspek pemakanan tetapi melibatkan pembangunan kesihatan, pakaian dan wang saku sekolah.

"Semua ini tidak pernah disediakan oleh kerajaan Kelantan pimpinan Pas walaupun dipilih dan diberi mandat untuk mentadbir Kelantan sejak sekian lama," demikian luahan Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman.

Menurutnya, langkah kerajaan menyediakan peruntukan RM247 juta bagi melaksanakan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) kepada lebih 691,000 murid sekolah rendah di seluruh negara sepanjang tahun ini membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap keluarga miskin.

berkata, ia sudah tentu melegakan banyak pihak terutama golongan miskin yang anak-anak mereka mengharapkan bantuan tersebut untuk mendapatkan makanan berzat.

Beliau berkata, Kerajaan Pusat jelas bersikap telus untuk mengagihkan bantuan tanpa mengira perbezaan fahaman politik memandangkan RMT amat diperlukan oleh murid-murid miskin tanpa mengira latar belakang keluarga mereka.

"Baru-baru ini Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) menubuhkan satu gabungan dalam mencari kesepakatan meminta kerajaan mengkaji semula pemberian bantuan RMT menggunakan senarai e-Kasih menyebabkan ramai pelajar yang miskin tersisih.

"Satu memorandum daripada gabungan PIBG dihantar kepada kepimpinan Kerajaan Pusat menerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan (JPPK) baru-baru ini dan hasilnya kerajaan akur dengan tuntutan itu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan majlis penutup Kursus Pembangunan Insan dan Teknikal Program Pembangunan Pembasmian Kemiskinan Parlimen Pasir Puteh Kelmarin.

Kelmarin, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi memberitahu kerajaan memperuntukkan RM247 juta bagi melaksanakan RMT kepada lebih 691,000 murid sekolah rendah di seluruh negara sepanjang tahun ini.

RMT yang bermula 16 Januari lalu membabitkan peruntukan tambahan sebanyak RM194 juta, berbanding bajet asal hanya RM53 juta.

Zawawi yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Pasir Puteh berkata, salinan memorendum berkenaan turut dihantar kepada beliau dan hasil kajian semula mendapati ramai anak petani dan nelayan miskin di daerah ini tidak menerima agihan makanan itu.

No comments: