Friday, May 13, 2016

UMNO Perlu Dapat Tempat Di Hati Penduduk Bandar - Mustapa


Walaupun sokongan rakyat di kawasan luar bandar kepada UMNO adalah penting, parti itu tidak sepatutnya terus menjadi  parti luar bandar sahaja.

Sebaliknya ia perlu mendapat tempat di hati rakyat yang tinggal di kawasan bandar.

Satu pemikiran yang bernas untuk diambil tindakan.

Namun, apakah pemimpin lain berfikiran serupa?

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata UMNO yang menjangkau usia 70 tahun semalam (11 Mei) dan kerana itu perlu lebih berusaha untuk memenangi hati rakyat di kawasan bandar agar mereka sayang kepada parti ini.

Walaupun sokongan rakyat di kawasan luar bandar kepada UMNO adalah penting, Mustapa tidak mahu parti itu hanya menjadi parti luar bandar sahaja sebaliknya perlu mendapat tempat di hati rakyat yang tinggal di kawasan bandar.

"Hari ini kita bimbang di Semenanjung, kawasan bandar yang kita menang (pada Pilihan Raya Umum Ke-13) hanya di Parlimen Johor Baharu dan Parlimen Kangar. Manakala bandar lain kita kalah, ini perkara yang serius dan kita tidak boleh biarkan ia berterusan kerana bandar adalah nadi," katanya kepada Bernama di Kota Bharu, semalam.

Mustapa berkata dalam melakukan pembaharuan bagi menarik sokongan rakyat itu, pendekatan seperti bersatu padu, gigih berjuang dan lantang menyuarakan kepentingan rakyat, perlu diberi perhatian oleh anggota dan pemimpin UMNO.

Beliau berkata selain itu, UMNO boleh mempelajari bagaimana kemenangan besar Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-11 pada 7 Mei lepas.

"Ramai tokoh mereka menang dengan mendapat jumlah majoriti undi yang besar seperti Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem, kita kena cari jalan bagaimana rakyat sayang kepada kita, kita kena bekerja, berjuang, lantang menyuarakan kepentingan mereka.

"Ini iktibar daripada Sarawak di mana Sarawak membuktikan BN masih relevan kerana muafakat, inklusif, bersatu. Ketua menteri bawa pembaharuan baharu kepada rakyat," katanya dan menambah pemimpin masyarakat seperti ketua kampung di negeri itu yang kuat bekerja turut menyumbang kepada kejayaan BN.

BN Sarawak memenangi 72 daripada 82 kerusi pada pilihan raya negeri ke-11 itu.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata dalam tempoh 70 tahun itu, UMNO telah berjaya membangun dan memajukan negara ini.

"Kalau tidak ada UMNO rupa bentuk Malaysia ini tentunya banyak berbeza daripada sekarang, UMNO telah menentukan rupa bentuk Malaysia iaitu kita ada perkongsian kuasa, perkongsian ekonomi dan kita ada kaedah untuk memastikan kesamarataan," katanya.

Namun, katanya UMNO tidak boleh leka dengan cabaran masa depan termasuk kecanggihan teknologi khususnya perkembangan media sosial, agar tidak ketinggalan dan setiap isu yang diviralkan perlu segera ditangani.

Beliau berkata selain mengenal pasti kelemahan lain, parti itu perlu mendampingi pelbagai golongan masyarakat terutamanya golongan muda, golongan berpendidikan tinggi dan golongan agama.

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.