Wednesday, May 13, 2009

TALAM DUA MUKA KETUA PENGARANG THE STAR

KOPITIAM TALK 9 Mei 2009

Apabila BN mengambilalih kerajaan negeri Perak daripada Pakatan Rakyat, maka itu adalah merupakan keputusan bersama parti-parti komponen dan setiap parti dengan jentera masing-masing mestilah komited untuk mempertahankannya.

Pandangan Tun Dr.Mahatir bahawa tindakan pengambilalihan itu dibuat secara terburu-buru hanyalah merupakan pandangannya yang melupai hakikat bahawa beliau sendiri telah terburu-buru dalam kemarahannya kepada Abdullah Badawi sehingga meminta orang ramai mengurangkan kerusi BN dalam Parlimen. Cakapnya itu mengakibatkan BN kehilangan beberapa kerajaan negeri dan juga ketidakstabilan kedudukan BN di Parlimen.

Maka itu belum tentu pandangan Mahathir seharusnya diterima sebagai pandangan Barisan Nasional. Yang penting ialah keputusan telah pun dilaksanakan dan tidak wajar bagi mana-mana jentera BN atau orang kuat BN untuk menunjukkan sikap berbelah bagi menerima kerajaan yang ditegakkan menerusi ruang eksploitasi demokrasi.

Maka itu kita sungguh hairan bagaimanakah The Star, sebuah akhbar Inggeris yang paling berpengaruh di negara ini dan merupakan jentera MCA yang paling berkesan, telah mengambil pendirian talam dua muka terhadap kerajaan Perak yang didukung oleh BN.

Sementara dalam media cetaknya The Star tidak menujukkan tentangan yang jelas terhadap kerajaan BN Perak, tetapi dalam blog Ketua Pengarangnya Datuk Seri Wong Chun Wai telah menolak kerajaan ini dan seiring dengan DAP dan Pakatan Rakyat menyuarakan supaya kerajan Perak diserahkan kepada rakyat menentukannya dengan mengadakan pilihan raya semula di negeri itu.

Setelah dipanggil Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat,Wong Chun Wai tidak lagi menunjukan laporan The Star yang terlalu bebas kepada pembangkang, Anwar Ibrahim dan DAP. Tetapi beliau terus menunjukkan pendiriannya kepada mereka dalam blognya ``aku sebenarnya orang bebas''.

Ketua Pengarang akhbar yang didukung oleh parti tidak boleh bebas. Mereka boleh memberikan pendapat yang bertentangan di dalam sesuatu isu, tetapi apabila parti telah membuat pendirian maka pendirian itu mestilah dimajukan atau dipromosikan untuk penerimaan ramai.

Lain halnya dengan Chun Wai oleh kerana hendak menunjukkan pendiriannya yang bebas, maka dalam blognya di samping mengutuk tindakan kacau-bilau dalam Dewan Undangan Negeri Perak kerana perebutan mikrofon sebagai yang terjadi di Taiwan, beliau menyalahkan pembuat dasar di Perak yang menyebabkan peristiwa itu lebih hebat daripada di Taiwan sehingga melibatkan semburan cecair pemedih mata. Kenaapa hanya pembuat dasar disalahkan?

Katanya lagi dalam blognya: ``Saya tidak ingat ingat sama ada polis pernah dipanggil ke dalam DUN sebelum ini tetapi inilah yang terjadi.''

Justeru, katanya, adalah lebih baik sekiranya kedudukan kerajaan Perak diserahkan kepada rakyat dengan mengadakan pilihan raya semula di negeri ini. Apakah ini yang dikehendakki oleh BN atau ini yang dikehendakki oleh MCA?

Inilah sikap bermuka-muka atau talam dua muka Chun Wai. Tulisannmya itu adalah untuk menunjukan kepada golongan pembangkang bahawa beliau tidak bersetuju dengan pendirian The Star yang tidak lagi mesra dengan pembangkag. Pendirian Wong adalah jelas sejalan dengan pendirian pembangkang yang mahukan supaya kerajaan negeri Perak di bubarkan.

Apakah MCA atau Barisan Nasonal masih mampu untuk mempunyai orang yang mengendalikan jentera penting parti yang tidak komited dan berdedikasi kepada dasar parti? Orang bagini tidak boleh diharapkan untuk membantu parti dalam krisis malah ketika itu dia akan turut menikam dari belakang.

Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Najib dan juga Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat tidak seharusnya menjadi seperti Pak Lah atau Ong Kah Ting yang mudah percaya kepada orang yang bertalam dua muka. Mereka telah membayar harga yang sangat mahal bagi dosa mereka kepada parti dan rakyat.

Ini adalah masa untuk membersihkan musuh dalam selimut.


MUNSYHI ABDULLAH malaysiaaktif.com

No comments: