Wednesday, July 14, 2010

TAHAP LEBERSIHAN ALAM SEKITAR PENDUDUK KELANTAN AMAT RENDAH

Tahap kesedaran terhadap kebersihan alam sekitar di kalangan penduduk Kelantan diakui amat rendah dan perlu ditingkatkan dengan mengubah mentaliti dan sikap mereka.

Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof Dr Azizul Halim Yahya berkata tahap pencemaran di kalangan penduduk di negeri ini sama ada yang tinggal di kawasan bandar dan luar bandar amat mengecewakan.

Beliau berkata ini berdasarkan kajian tahap pencemaran bandar yang dijalankan oleh Fakulti Industri dan Sumber Asli (FASA) universiti berkenaan.

"Rakyat Kelantan disediakan dengan pelbagai infrastruktur seperti tong sampah untuk membolehkan mereka membuang sampah sarap dengan cara betul.

"Bagaimanapun ada di kalangan mereka yang masih tidak tahu untuk memanfaatkan kemudahan tersebut, bahkan kami cukup kesal dengan sikap penduduk yang meletakkan bungkusan sampah pada bonet kenderaan dan jika sampah itu jatuh, mereka tidak mengutipnya semula," katanya.

Beliau menyatakannya selepas merasmikan Sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) Peringkat UMK, di sini, Rabu.

Pada program yang berlangsung selama tiga hari bermula semalam itu, UMK mengadakan pelbagai program antaranya siri ceramah kesedaran alam sekitar di sekolah-sekolah di Kelanyan, gotong royong membersihkan Pantai Cahaya Bulan (PCB), forum alam sekitar, pertandingan fotografi dan pidato alam sekitar.

Beliau berkata rakyat Malaysia amnya dan penduduk Kelantan khususnya harus mencontohi sikap rakyat di Jepun dan Barat yang begitu peka dan prihatin terhadap usaha penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar.

Azizul Halim berkata, sikap dan mentaliti rakyat Malaysia terhadap kepentingan penjagaan alam sekitar boleh ditingkatkan melalui penguatkuasaan undang-undang dan peraturan yang lebih ketat oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Sambil menyifatkan usaha penjagaan alam sekitar bukanlah sesuatu kerja yang menyusahkan kerana ia tidak memerlukan tenaga dan masa yang banyak sebaliknya hanya memerlukan sedikit rasa tanggungjawab.

Beliau berkata UMK akan membantu dan melaksanakan tanggungjawab sosialnya untuk mengawal pencemaran alam sekitar dengan menganjurkan lebih banyak program terutama di kalangan generasi muda.

No comments: