Saturday, November 13, 2010

AHMAD YAACOB JENIS MELAYU CEPAT LUPA?

Daripada Kelantan Untuk BN (Tajuk Asal - Mat Yaacob bohong, Kelantan tidak bersih dari rasuah)

Harakah Daily melaporkan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaakob mendabik dada tidak ada pegawai kerajaan yang didapati terbabit dengan kesalahan rasuah sejak PAS menerajui Kelantan daripada Oktober 1990 sehingga sekarang. Baca laporan sepenuhnya sini.

Blog Pejuang Maya sini mendedahkan kes-kes melibatkan dua personaliti besar dalamn kerajaan untuk menyangkal pengakuan Timbalan Menteri besar Kelantan tersebut. Ini sudah cukup membuktikan kenyataan beliau adalah satu pembohongan dan hanya usaha untuk menutup malu kerajaan PAS Kelantan yang kalah di Galas kerana kesalahan rasuah Nik Aziz.

Kes pertama melibatkan penyelewengan oleh Datuk Shkori Mohammad (gambar kanan) yang dituduh melakukan kesalahan penipuan invois untuk bertajuk "Tuntutan Membekal Bahan dan Kerja-Kerja Membina" bagi menyiapkan Rumah Puyuh di Projek Diraja, Banggol seluas 7,656 kaki persegi dan bernilai RM 267,960.00.

Invois tersebut bernombor 1302 dan bertarikh 3 Disember 2008. Ketika dokumen tuntutan diserahkan kepada beliau di pejabat Perbendaharaan Negeri pada Disember 2008, projek Rumah Puyuh itu tidak dilaksanakan. Mereka membuat invois "claim" (tuntutan) atas projek yang langsung tidak wujud.

Rakan subahat Datuk Shokri Mohammad, Encik Yusri Che Noh mengemukakan Invois atas nama Construction & Trading kepadanya sebagai Pegawai Kewangan Negeri pada 3 Mac 2009.

Dalam invois tersebut, ia mengandungi butiran palsu mengenai bekalan dan kerja-kerja tar tempat letak kereta Istana Negeri seluas 2,436 meter persegi pada harga RM27.00 semeter persegi membabitkan tuntutan RM 65,772.00

Datuk Shokri Mohammad telah didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum mengikut seksyen sama dan dibaca bersama Seksyen 109 Kanun Keseksaan (Akta 574), yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda suapan atau nilai suapan atau RM 10,000 mengikut mana-mana yang lebih tinggi.

Hakim telah membenarkan beliau diikat jamin dengan sebanyak RM20,000 oleh seorang penjamin. Bila sebut dijamin, maka kes terhadap Datok Shokri agak kuat hingga memerlukan jaminan.

Datok Shokri Mohammad juga dikatakan mempergunakan nama Raja Perempuan Kelantan untuk menghalalkan perbuatan salahguna kausa dalam satu kes lain. Beliau pernah meluluskan sekeping tanah tanpa merujuk kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan. Ini berlaku semasa beliau menjawat sebagai Ketua Jajahan Gua Musang.

Beliau dan Ho Tin Tik mempergunakan tanah kepunyaan Wan Taib seluas 2.6 hektar untuk menceroboh tanah kepunyaan Yayasan Kraftangan yang mengandungi tanah putih yang berkualiti tinggi. Tanah itu dikorek dan dilonggokkan di atas tanah Wan Taib supaya seolah-olah tanah Wan Taib yang mengeluarkan tanah putih tersebut.

Beliau dan Ho Tin Tik melalui Ceramic Material Supplies (CMS) telah menipu Yayasan Kraftangan dengan mengistiharkan feldspar ini adalah hasil daripada tanah Wan Taib yang seluas 2.6 hektar. Jumlah yang dibayar kepada Yayasan Kraftangan adalah sedikit jika dibandingkan dengan pengeluaran sebenarnya.

Yayasan adalah di bawah naungan Raja Perempuan Negeri Kelantan. Oleh kerana kekebalan yang diperolehi oleh "Tengku" Hoe Tin Tik melalui pengaruh Dato’ Shkori bin Mohamed, CMS dengan beraninya menceroboh tanah simpanan Perhilitan untuk pemeliharaan rusa.

Perkara ini ada dilaporkan dalam New Straits Times, November 17, 2008, Prime New ms 15. Petikan NST yang dilampirkan di atas patut memulihkan kembali ingatan Timbalan Menteri Besar yang serupa pelupa dan nyanyuk macam Nik Aziz.

Dato Ahmad Yaacob tidak perlu ingat jauh untuk mengingatkan kembali dalam kurang dari setahun lepas bahawa Nik Aziz pernah terlibat dalam rasuah dan sepatutnya beliau didakwa kerana:

(i) Menerima rasuah untuk meminta tajaan Haji untuk diri dan keluarganya daripada seorang lelaki bernama Nudin Bin Awang yang ada kepentingan dengan kerajaan negeri; dan
(ii) Melanggar Akta SPRM bila melantik menantunya Abdul Ariffahmi bin Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan.


Kedua-dua pertuduhan ini sepatutnya sudah cukup untuk Nik Aziz merengkok dalam penjara. Namun apakan daya, beliau begitu berpengaruh di Kelantan hingga maklumat dan bukti yang dikumpul oleh SPRM Kelantan bocor kepada seoorang ahli Parlimen PAS dari Kelantan.

Ahli Parlimen tersebut dinasihatkan oleh seorang Pegawai Tinggi SPRM Kelantan supaya menasihatkan Tuan Guru untuk memadamkan segera segala bahan-bahan bukti bagi menyelamatkan Tuan Guru Nik Aziz. Perkara ini dan dokumen berkenaan telah didedahkan di blog Suara Rakyat di sini.

Kes terhadap Nik Aziz belum lagi ada kesudahan. Tiada berita Nik Aziz dihadapkan ke mahkamah. SPRM Kelantan hanya membuka profail terhadap kes tersebut dan bukannya kertas siasatan. Tanpa ada kertas siasatan dibuka, tiadalah sebarang kes terhadap Nik Aziz.

Pengarah SPRM Kelantan, Mohd Jaafar Bin Hussin telah ditukar kerana enggan menyiasat kes Nik Aziz. Namun demikian, kes masih tidak disiasat dan ini menunjukkan ada pegawai-pegawai SPRM Kelantan yang tidak bebas dari kecenderongan politik dan adalah pro-PAS.

Usahlah Ahmad Yaacob cuba berbohong yang kononnya PAS Kelantan bersih dari salahlaku rasuah. Rasuah banyak berlaku di Kelantan dan seringkali di "kowtim" dengan baik oleh puak berserban serta berkopiah ini.Rakyat janganlah mudah percaya sangat akan setiap laporan dan ucapan yang mereka berikan, kerana Islam bagi mereka hanyalah "alat" untuk kepentingan politik sempit mereka.

Pendek kata, PAS hanyalah sebuah parti politik bukannya sebuah sunnah yang perlu kita ikut dan patuhi. Kelantan diterajui oleh manusia biasa, bukannya "tuhan", yang kadangkala mesti ada melakukan kesilapan.

No comments: