Tuesday, November 2, 2010

FELDA KALAH KERANA PEGUAM, FIRMA GUAMAN

Tunggu masanya.

Felda berhasrat untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap peguam dan firma guaman yang menyebabkan ia terpaksa membayar sejumlah wang yang besar kepada peneroka di Kemahang 3, disamping menjejaskan imej Felda.

Pada 26 Ogos lepas, Felda diperintah membayar ganti rugi RM11 juta kepada 354 peneroka Felda Kemahang 3, Tanah Merah Kelantan selepas agensi tersebut gagal dalam permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Persekutuan.

Ia gara-gara peguam yang sepatutnya mewakili Felda dalam kes tuntutan 354 peneroka Felda Kemahang 3, Tanah Merah, Kelantan di Mahkamah Tinggi Kota Baharu yang bukannya menarik diri daripada kes berkenaan, sebaliknya telah berhenti kerja di firma guaman yang dilantik agensi itu semasa perbicaraan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata peguam berkenaan juga tidak mencatatkan tarikh perbicaraan kes itu dalam diari firma guaman tersebut sebelum berhenti berkhidmat.

"Di Mahkamah Tinggi Kota Baharu, peguam Felda tidak hadir dan kes dijalankan dengan memanggil saksi-saksi, seterusnya penghakiman direkodkan.

"Jika benar ada notis seminggu peguam menarik diri, sudah tentu Felda akan minta supaya penangguhan dibuat, dalam hal ini saya rasakan mungkin Felda tidak tahu peguam berkenaan menarik diri, sebab itu pada hari mahkamah bersidang wakil Felda juga tidak hadir," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu etika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2011 bagi Jabatan Perdana Menteri pada persidangan Dewan Rakyat di pada hari Isnin.

Mohamed Nazri berkata sekiranya peguam yang mewakili Felda hadir, sudah pasti Felda dapat membela diri dan akan membuktikan tidak terdapat sebarang penipuan bagaimana buah kelapa sawit digredkan dan perahan minyaknya.

Sehubungan itu, Mohamed Nazri berkata Felda berhasrat untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap firma guaman berkenaan kerana menyebabkan ia terpaksa membayar sejumlah wang yang besar kepada peneroka disamping menjejaskan imej Felda.

Pada 26 Ogos lepas, Felda diperintah membayar ganti rugi RM11 juta kepada 354 peneroka Felda Kemahang 3, Tanah Merah Kelantan selepas agensi tersebut gagal dalam permohonan semakan kehakiman di Mahkamah Persekutuan, Putrajaya.

Mohamed Nazri berkata keputusan Mahkamah Persekutuan itu pula tidak menunjukkan Felda telah melakukan penipuan dalam aktiviti perahan minyak dan penggredan buah kelapa sawit peneroka berkenaan.

"Rayuan berkenaan ditolak kerana Mahkamah Persekutuan tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar semakan kehakiman yang dibuat Felda. Dengan keputusan tersebut, bermakna penghakiman di Mahkamah Tinggi Kota Baharu terpakai," katanya.

No comments: