Thursday, November 4, 2010

KENAPA GALAS PENTING BAGI PAS?

Pilihanraya kecil di Galas ini memang menarik, tidak pernah sebelumnya berlaku peristiwa menabur wang ringgit secara terbuka oleh pihak PAS dalam usaha memastikan kemenangan PAS di Galas. Terbaru pemberian RM 300 kepada saudara baru yang memeluk Islam oleh Mursyidul Am yang ditayangkan dalam Buletin Utama semalam.

Sedangkan jika dikira logik, tiada apa yang akan berubah dengan pentadbiran kerajaan Kelantan yang buat masa ini didominasi oleh PAS daripada keputusan pilihanraya ini. Tapi kenapa beria benar PAS berusaha memastikan kemenangan termasuk menggunakan cara yang dulu dianggapnya rasuah dan membeli undi, memang menarik untuk kita kupas kali ini.

Walau cuba dinafikan banyak kali oleh para pimpinan PAS, khalayak memang mengetahui bahawa PAS sudah terkeluar dari landasan perjuangannya yang sebenar, iaitu menegakkan sebuah negara Islam yang perlembagaannya berteraskan Al-Quran dan Sunnah dengan sesuatu yang lebih liberal dan sekular bentuknya. Perubahan ini sedang rancak berlaku di luar Kelantan dengan para trojan horse Anwar di dalam PAS sedang menggerakkan kempen meliberalkan PAS.

Perubahan ini bagaimanapun telah menarik keluar sokongan kepada PAS oleh masyarakat melayu dan menyaksikan undi melayu yang diberi kepada PAS berkurang dengan banyak sekali seperti yang ditunjukkan dalam kempen pilihanraya Bukit Gantang dan Manek Urai dimana PAS bertanding. Manek Urai merupakan contoh terbaik bila PAS hanya menang dengan majoriti tipis 65 undi dibanding 1,325 sebelumnya.

Sebaliknya pula berlaku di kalangan pengundi cina yang melihat PAS mudah diperkotak-katikkan oleh DAP/Anwar dan oleh itu tidak takut memberi undi kepadanya tanpa ada kerungsingan langsung bahawa PAS akan menggunakan kemenangan itu untuk menubuhkan negara Islam dan melaksanakan hudud.

Tidak hairan jika ada dikalangan orang PAS sendiri yang melihat kejatuhan PAS di Galas menggambarkan kejatuhan kerajaan PAS Kelantan dalam pilihanraya umum akan datang.

Pimpinan PAS yang menyedari hakikat ini, menjadikan Galas sebagai eksperimen untuk menilai tahap sokongan pengundi melayu kepada mereka

Oleh itu PAS mengharapkan pengundi luar Galas yang sesekali merasa keperitan hidup di Kelantan amnya dan Galas khasnya yang serba serbi kekurangan (waktu balik kampung saja) untuk memberikan undi kepada mereka, maka itu RM 200-RM250 seorang yang dikeluarkan dikira berbaloi.

PAS sanggup melabur besar dalam pilihanraya kali ini bagi mengelakkan persepsi bahawa sokongan kepada mereka semakin merosot oleh kerana kerjasama dengan DAP dan PKR yang menyaksikan PAS meninggalkan terus asas perjuangannya selama ini.

Logiknya, jika di negeri yang diperintah selama 20 tahun pun sokongan semakin merosot, apa lagi yang di luar? Inilah yang pemimpin PAS takut sangat.

Sumber : mykmu.net

No comments: