Saturday, August 7, 2010

BEKALAN AIR BERSIH RM10J DI LOJING

Sungai Berlumpur Tanah Merah di Lojing - Gambar RTM

Projek bekalan air bersih membabitkan peruntukan RM10 juta sedang dalam pembinaan di sini bagi kemudahan penduduk di Jajahan Kecil Lojing.

Ketua Jajahan Kecil dan Pejabat Tanah Lojing, Nik Abdul Rahman Nik Yusof berkata projek itu dijangka siap awal tahun depan, berupaya membekalkan 5 juta liter air sehari.

"Peruntukan perbelanjaan bagi projek itu dari geran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan ia dilaksanakan oleh Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB)," katanya kepada media selepas majlis Pengurniaan Zakat kepada Masyakarat Orang Asli beragama Islam�yang disempurnakan Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra di Sekolah Kebangsaan Pos Brooke, di Lojing.

Beliau berkata masalah keperluan air bersih di kawasan itu wujud dua tahun lepas sejak Lojing dibuka untuk projek pertanian tanah tinggi.

"Ini adalah usaha kita bagi mengatasi pelbagai kesulitan yang dihadapi penduduk di Lojing lebih-lebih lagi selepas Perasmian Pelancaran Jajahan Kecil Lojing yang disempurnakan Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra semalam," katanya.

Nik Abdul Rahman berkata selain itu, sebuah mini hidro juga sedang dalam pelaksanaan bertempat di belakang SK Pos Brooke, juga dijangka siap awal tahun depan.

No comments: