Saturday, August 7, 2010

KARNIVAL KEUSAHAWANAN CHENG HO OKTIBER DEPAN

Kerajaan Kelantan akan menganjurkan satu karnival keusahawanan secara besar-besaran pada 1 Oktober ini sempena sambutan ulang tahun ke-20 pentadbiran PAS di negeri itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO negeri Abdul Fatah Mahmood berkata karnival yang dinamakan 'Karnival Cheng Ho' itu dijangka disertai beberapa negara Asia termasuk China dan akan menyediakan kira-kira 250 gerai.

"Karnival usahawan Cheng Ho akan menjadi kayu pengukur kepada belia menunjukkan kebolehan usahawan tempatan, khasnya dalam menyaingi usahawan luar negara," katanya kepada pemberita selepas penutupan Konvensyen Belia Kelantan 2010, di Kota Bharu, hari ini.

Beliau berkata karnival tiga hari itu dijangka dirasmikan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Terdahulu semasa berucap, Abdul Fatah berkata kerajaan Kelantan berhasrat melahirkan 4,500 belia usahawan dalam pelbagai bidang termasuk MLM (Multi-Level Marketing) di seluruh negeri dalam tempoh terdekat.

Langkah itu bertujuan menjadikan golongan belia sebagai pemacu dan penyumbang kepada ekonomi bumiputera khususnya di Kelantan, katanya.

No comments: