Saturday, October 30, 2010

DATARAN SIREH TAPAK KEKAL PESTA AIR ANTARABANGSA

Suasana perlumbaan F3 Powerboat Malaysia dan perlumbaan perahu panjang di Sukan Air Antarabangsa Kelantan 2010 di Sungai Kelantan Dataran Sireh, Kota Bharu.

Kerajaan Kelantan bercadang mewartakan Dataran Lembah Sireh sebagai tapak kekal Pesta Air Antarabangsa Kelantan yang akan dijadikan acara tahunan dalam kalendar pelancongan negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan, berkata tempat yang dicadangkan itu sesuai kerana terletak di pinggir sungai Sungai Kelantan yang sekali gus boleh dijadikan taman bagi penduduk tempatan.

"Kita bercadang menjadikan Dataran Lembah Sireh di sini sebagai tapak kekal Pesta Air Antarabangsa Kelantan dan akan dikemukan kepada Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) dalam masa terdekat ini," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup Pesta Air di dataran itu, di Kota Bharu, semalam.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyampaikan hadiah kepada peserta pelbagai acara di pesta itu.

Johan pertandingan Perahu Panjang bagi kategori Jemputan Antarabangsa dimenangi oleh pasukan dari Thailand, naib johan Kelantan dan ketiga Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Bagi pelumbaan bot laju F3000 perseorangan johan dimenangi oleh Maarop Mahari dari Brunei, naib johan, Robert Fernandez dari Kumpulan Mofaz Sdn Bhd dan Awang Bara dari Brunei.

Takiyuddin berkata, selain itu kerajaan negeri juga akan menjadikan Pesta Air ditapak itu sebagai acara tahunan untuk dimasukkan dalam kalendar pelancongan Kelantan sama ada sempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan atau Tahun Melawat Kelantan.

"Acara ini sekurang-kurang dapat menjadi produk baru pelancongan dalam usaha menarik pelancong asing melawat negeri ini,"katanya.

No comments: