Sunday, October 17, 2010

KELANTAN LAUNG AMARAN KEPADA LAWAN

ejayaan menumbangkan gergasi bola sepak tanah air, Selangor 3-0 dalam perlawanan suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammed IV kelmarin memberi mesej jelas kepada pasukan lain bahawa Kelantan cukup bersedia untuk merangkul kejuaraan kali ini.

Meskipun terpaksa berhempas pulas untuk melepasi peringkat kumpulan, pemain Red Warriors berjaya menunjukkan persembahan cemerlang apabila mudah menjinakkan Selangor.

Jurulatihnya, B. Sathianathan (kanan) berkata, aksi yang dipamer ketika membenam cabaran juara Liga Super itu adalah antara persembahan terbaik yang pernah ditunjukkan pemainnya.

"Saya gembira dengan apa yang telah ditunjukkan oleh semua pemain, terutama di separuh masa pertama. Mereka mengikut apa yang saya arahkan.

"Hasilnya kita berjaya menjaringkan dua gol serta menunjukkan tahap keyakinan tinggi serta corak permainan yang baik," katanya kelmarin.

Tambah Sathianathan, beliau mengakui dua gol babak pertama yang dijaringkan oleh pemainnya menjadi titik tolak kebangkitan mereka.

"Saya akui bukan mudah untuk menang ke atas Selangor, mereka sebuah pasukan yang hebat, apatah lagi kami turun tanpa kelibat penyerang kebangsaan, Nor Shahrul Idlan Talaha yang digantung perlawanan kerana kad merah pada suku akhir pertama tempoh hari.

"Pasukan kami telah membuktikan bahawa mereka tidak hanya bergantung kepada pemain tertentu, sebaliknya menunjukkan kerjasama berpasukan yang baik dan tidak bermain secara individu," ujarnya.

Jelas Sathianathan, ini membuktikan Kelantan sebuah pasukan kuat dan tidak bergantung kepada 11 pemain utama semata-mata.

Bekas jurulatih kebangsaan itu turut memuji aksi yang ditunjukkan penyerang utamanya, Akmal Rizal Ahmad Rakhli yang disifatkan antara aksi terbaik musim ini.
"Saya gembira dengan permainan Akmal. Saya tahu dia seorang pemain yang hebat sejak saya menjadi pembantu Hatem Soussi (bekas jurulatih remaja kebangsaan).

"Lihatnya hasilnya, dia telah membuktikan bahawa dia mampu melakukan sesuatu buat pasukan berbekalkan pengalaman yang dimiliki. Bagi saya, usia 29 tahun bukan penghujung karier buat seorang pemain sebaliknya inilah peluang terbaik untuk membuktikan sesuatu," tegas beliau.

Ketiga-tiga jaringan Kelantan kelmarin disumbangkan oleh Mohd. Nor Farhan Mohamad pada minit ke-13, diikuti oleh Akmal Rizal Ahmad Rakhli minit ke-24, sebelum Mohd. Badri Radzi melengkapkan malam pesta Kelantan pada minit ke-79.

Utusan Malaysia

No comments: