Wednesday, September 22, 2010

RM4b - PEMUDA UMNO BUAT LAPORAN POLIS

Pergerakan Pemuda Umno Kelantan Rabu membuat laporan polis agar siasatan dijalankan berhubung laporan media mengenai sebuah syarikat I'DA World Group Sdn Berhad memberi sumbangan sebanyak RM4 bilion kepada kerajaan PAS Kelantan.

Ketua Penerangan Pemuda Negeri Che Othman Che Wil bersama 20 penyokong Umno membuat laporan polis itu di Balai Polis Kota Baharu pada pukul 3.30 petang.

Katanya Pemuda Umno meminta polis menyiasat pelaksanaan super mega projek yang dimaksudkan syarikat itu dengan pemberian sumbangan begitu besar.

"Pergerakan pemuda Umno memohon agar pihak berkuasa dan agensi penguatkuasaan berkenaan dapat menyiasat, meneliti dan memberi perhatian kepada perkara itu kerana timbul keraguan dengan jumlah wang yang diberikan," katanya selepas membuat laporan itu.

Che Othman berkata banyak keraguan timbul berhubung sumbangan wang sebanyak itu yang dianggapnya ada unsur-unsur rasuah di sebalik pemberian sumbangan oleh lembaga syarikat terbabit.

Semalam, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak tahu dan tidak terlibat secara langsung mengenai kewujudan dan pelaksanaan projek Super Mega Sri Tujuh (S7) yang melibatkan kawasan seluas 576 hektar, di Tumpat.

Kerajaan PAS Kelantan hari ini menyenaraihitamkan syarikat yang didakwa mempunyai niat tertentu terhadap negeri itu berikutan pengumuman sumbangan RM4 bilion kepada PAS Kelantan.

No comments: