Wednesday, October 20, 2010

TENGKU FAIZ DIMASYHUR TENKU MAHKOTA KELANTAN

Sultan Kelantan melantik adinda baginda, Tengku Muhammad Faiz Petra sebagai waris serta mengurniakan gelaran Tengku Mahkota di Istana Negeri, Kota Bharu, kelmarin.

Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, berkenan mengurniakan gelaran dan melantik adinda baginda, Tengku Muhammad Faiz Petra Ibni Sultan Ismail Petra, 36, sebagai Tengku Mahkota Kelantan, berkuat kuasa semalam.

Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan yang juga Setiausaha Majlis Perajaan Negeri (MPN), Datuk Mohd Aiseri Alias, berkata pengurniaan gelaran Tengku Mahkota kepada Tengku Muhammad Faiz Petra itu berlangsung di Dewan Besar Istana Negeri, di Kota Bharu.

“Majlis Perajaan Negeri bersetuju mengangkat sembah nasihat ke hadapan Sultan Muhammad Ke-V supaya baginda mengampuni perkenan memilih dan melantik Tengku Muhammad Faiz Petra menjadi waris (bakal raja) mulai kelmarin.

"Majlis Perajaan Negeri juga mengangkat sembah nasihat ke hadapan Sultan Muhammad Faris Petra supaya mengampuni perkenan mengurniakan kepada waris, Tengku Muhammad Faiz Petra, gelaran Tengku Mahkota Kelantan berkuat kuasa hari ini (Ahad),” katanya pada sidang media di Istana Negeri, kelmarin.

Tengku Muhammad Faiz Petra diputerakan pada 20 Januari 1974 di Kota Bharu ialah anakanda kedua Sultan Ismail Petra dan Raja Perempuan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Kekanda Muhammad Faiz Petra ialah Tuanku Muhammad Faris Petra yang kini Sultan Kelantan Ke-29 dan dua adindanya Tengku Muhammad Fakhry Petra dan Tengku Amalin A'Ishah Putri.

Mengulas lanjut, Mohd Aiseri berkata, sebelum keputusan dibuat semalam, 15 ahli MPN bersidang pada jam 9 pagi di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bagi memenuhi kehendak Perkara 14 dan Perkara 27 Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Kedua).

Sinar Harian melaporkan,rata-rata rakyat jelata menerima baik pelantikan adinda kedua Sultan Muhammad ke-V, Tengku Muhammad Faiz sebagai Tengku Mahkota Kelantan, semalam.

Norzaidah Shahul Hamid (gambar kanan) , 50, berkata, beliau sangat berbesar hati menerima pelantikan Tengku Muhammad Faiz yang lebih dikenalinya sebagai kerabat yang berjiwa rakyat dalam kalangan masyarakat setempat.

“Tengku Mahkota sering dilihat berada bersama baginda Sultan ketika mengikuti program anjuran bersama rakyat yang dijalankan di bandar dan luar bandar di negeri ini.

“Tengku juga sangat peramah dan sentiasa melemparkan senyuman menjadikan rakyat jelata sentiasa kagum dengan kewibawaan Tengku Faiz sebagai Tengku Mahkota Kelantan yang baru,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Sementara itu, Mohd Bakhri Ismail, 22, pemasyhuran itu dilihat bertepatan dengan keadaan pentadbiran diraja pada masa ini.

“Ramai yang mengharapkan dengan pelantikan ini, Tengku Faiz dapat membantu melicinkan pemerintahan Sultan Muhamad ke-V untuk membawa Kelantan lebih berkembang maju di mata dunia,” kayanya.

Imam 1 Masjid Mahmudi, Mohd Zaman @ Suhaimi Ibrahim berkata, dengan kemasyhuran yang diberikan kepada Tengku Faiz itu, rakyat akan dapat lebih mengenali dan mendekati pemimpin diraja di negeri ini.

“Kami sebagai rakyat jelata akan sentiasa mengalu-alukan kedatangan tengku ke tempat kami untuk mengimarahkan masjid dan surau-surau bagi kesemua daerah di negeri ini,” katanya.

No comments: