Saturday, November 13, 2010

TANGANI HAKISAN PANTAI BISIKAN BAYU SECARA SERIUS


Balik-balik peruntukan kerajaan Pusat.

Apa usaha Kerajaan Pas Kelantan bagi mengatasi hakisan Pantai Bisikan Bayu?

Minggu lalu ADUN PAS menggesa diambil mengambil tindakan segera dan serius untuk menyelamatkan Pantai Bisikan Bayu Semerak di Pasir Puteh yang kini mengalami hakisan amat kritikal.

Wakil rakyat Semerak, Wan Hassan Wan Ibrahim pada persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan minggu lalu dengan menjangkakan Kelantan akan kehilangan pantai itu dalam tempoh kurang lima tahun sekiranya tiada usaha konkrit dilakukan untuk menyelamatkan pantai tersebut.

"Memandangkan hakisan Pantai Bisikan Bayu amat kritikal, saya rasa tak sampai lima tahun lagi kita akan kehilangan pantai yang indah itu, kalau sekiranya kita tidak ambil tindakan segera.

"Jadi, sebab itu saya mohon pihak kerajaan dapat mengambil inisiatif yang lebih untuk menghalang hakisan itu daripada terus berlaku, jika tidak Pantai Bisikan Bayu akan hanya tinggal kenangan," katanya pada sidang itu.

Beliau sebelum itu dalam soalan asalnya bertanyakan kepada kerajaan langkah-langkah yang diambil bagi menghalang hakisan yang semakin kritikal di pantai berkenaan.

Ketika menjawab soalan tersebut, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar negeri, Mejar (B) Datuk Md. Anizam Abd. Rahman berkata, kerajaan negeri memohon peruntukan sebanyak RM400,000 di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) daripada Kerajaan Persekutuan.

Beliau berkata, Kelantan mempunyai pantai sepanjang 71 kilometer dan tidak mempunyai sebarang pulau yang boleh menjadi penampan angin bertiup kencang terus ke kawasan pantai.

"Bagaimanapun, kita berdoalah kepada Allah mudah-mudahan semenjak merdeka 1957 dan 20tahun kita perintah, Pantai Bisikan Bayu masih berada di situ dan Insya-Allah 50 tahun akan datang Pantai Bisikan Bayu masih berada di Semerak," katanya

No comments: