Thursday, March 10, 2011

Orang Asli Tuntut Ganti Rugi Penerokaan Haram

Nisra Nisran menunjukkan kawasan tanah milik Orang Asli Kampung Barong Lama, RPS Balar yang rosak selepas diteroka pihak tidak bertanggungjawab.
Kegiatan penerokaan hutan dan tanah Orang Asli secara haram di Kampung Barong Lama, RPS Balar, dalam daerah Gua Musang yang berlaku sejak Februari, terbongkar hasil aduan penduduk kampung.

Kejadian itu disedari orang kampung yang terus membuat aduan kepada Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Kelantan dan Terengganu.

Berikutan aduan itu, Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan JAKOA, Nisra Nisran Asra Ramlan, bertindak pantas mengadakan lawatan ke tempat kejadian baru-baru ini untuk meninjau suasana dan mendapatkan maklum balas daripada penduduk di situ.

Nisra Nisran berkata, menurut sumber peneroka haram yang menceroboh tanah mereka datangnya dari Johor Bharu dan mendapati ada sebuah khemah dan tujuh pekerja asing sedang membuat kerja membersih dan menebang kawasan hutan.

Luas kawasan yang sudah diterokai dengan aktiviti penebangan dan pembersihan adalah dua hektar.

Kata Nisra Nisran, penduduk juga sudah bertindak membuat laporan polis mengenai pencerobohan itu di Balai Polis Gua Musang.

Selain membuat laporan polis, penduduk kampung juga ingin menuntut ganti rugi atas kerugian yang dialami hasil daripada penebangan pokok getah dan tanaman yang terjejas disebabkan perbuatan pihak yang tidak bertanggungjawab itu.

Nisra Nisran berkata, kegiatan pencerobohan itu menyebabkan pendapatan
penduduk kampung terjejas, terutama mereka yang ber-gantung sepenuhnya kepada hasil tanaman dan hutan.

Di pihak jabatan, beliau berkata, JAKOA akan mewujudkan ‘task force’ bagi menangani isu yang dibangkitkan oleh masyarakat Orang Asli dan perkara ini akan dirujuk kepada Kerajaan Negeri bagi mencapai jalan penyelesaian.

No comments: