Wednesday, October 7, 2015

Mustapa Jamin TPPA Dilaksanakan Selepas Kelulusan Parlimen...


Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed sudah mendapat mandapat daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkenaan rundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Menerusi laman Twitternya @NajibRazak semalam perdana menteri berkata beliau dan kabinet telah memberi mandat dan kepercayaan kepada Mustapa untuk berunding terma-terma TPPA.

Bukan sekadar itu sahaja, Mustapa sendiri akan membentangkan perkara ini di Parlimen.

Jadi kepada pihak yang meragui keupayaan Mustapa dan keikhlasan kerajaan mengenai TPPA, eloklah mereka menunggu sehingga ia dibentangkan di Parlimen.

Usaha rundingan TPPA itu yang pertama kalinya dilancarkan pada 2005, melibatkan 12 negara iaitu Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Amerika Syarikat dan Vietnam.

Ketua Setiausaha MITI, Tan Sri Dr Rebecca Fatima Sta Maria, sudah memberikan jaminan bahawa TPPA dijangka tidak berkuat kuasa dalam tempoh dua tahun akan datang.

Teks perjanjian yang dipersetujui masih mempunyai beberapa peringkat sebelum pengesahan, yang termasuk paparan awam, pembentangan di Parlimen dan analisis manfaat kos.

"Setiap negara perlu kembali kepada negara masing-masing untuk mendapatkan kelulusan bagi penandatanganan dan seterusnya, pengesahan. Ia akan melalui proses yang panjang," katanya semalam.

Beliau berkata kementerian berkenaan turut menunggu teks penuh tiba dan sebaik sahaja semuanya tersedia, ia akan dipaparkan kepada umum secepat mungkin. Menurutnya, keputusan untuk menandatangani atau mengesahkan perjanjian berkenaan terletak kepada Parlimen.

Sebelum ini Mustapa memberi jaminan,  Malaysia berpendirian tegas yang Perlembagaan Persekutuan, kedaulatan dan dasar teras negara dilindungi sepanjang rundingan lima tahun itu.

"Inilah yang berlaku dalam semua rundingan perdagangan kita yang lepas tanpa sebarang pengecualian. Hampir semua kebimbangan dan kepentingan kita, terutama dalam bidang sensitif seperti pemerolehan kerajaan, syarikat milik negara dan isu Bumiputera, diberi pertimbangan," katanya.

Mengenai kemasukan peruntukan syarikat milik negara (SOE) untuk Khazanah Nasional Bhd dan Petroliam Nasional Bhd dalam TPPA, Mustapa berkata, MITI akan berjumpa lembaga pengarah Khazanah dan Petronas untuk membincangkan beberapa cadangan yang dibawa dari Atlanta.

"Kita perlu mendapat kelulusan mereka dan kemudian membincangkan lebih lanjut dengan negara anggota TPP lain," tambahnya.

Menurutnya, kerajaan akan terus memastikan sebarang perbincangan mesti seiring dengan model sosio ekonomi negara, termasuk peranan penting SOE dalam transformasi negara.


Selain itu, TPPA tidak akan mempunyai kesan negatif yang besar kepada landskap pelaburan Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif Persekutuan Pengurus-Pengurus Pelaburan Malaysia (FIMM), Nazaruddin Othman berkata, Suruhanjaya Sekuriti (SC) sebagai pengawal selia pasaran akan terus mengkaji landskap kawal selia industri sekuriti.

"Mereka (SC) selalunya akan membabitkan penggiat sedia ada (pengurus dana amanah)... sama ada mereka sudah bersedia menghadapi kesan TPPA atau sebaliknya.  Ketika ini terdapat sekatan di segi undang-undang, antara lain, di mana kita memerlukan kelulusan SC untuk membuka sebuah syarikat pengurusan baharu," katanya kepada pemberita di Konvensyen Tahunan FIMM di sini, hari ini.

Menurutnya, tidak akan berlaku kebanjiran masuk penggiat asing ke dalam pasaran tempatan berikutan TPPA, kerana pengawal selia akan mengawal pasaran, sama ada ia bersedia menerima penggiat asing atau sebaliknya.

Mengenai kesan ke atas perniagaan, Nazaruddin berkata, TPPA baik untuk pelabur tempatan kerana mereka akan mempunyai lebih banyak pilihan dari segi ketersediaan produk.

Mustapa sebelum ini menegaskan, TPPA yang dirumuskan baru-baru ini bersetuju untuk mempertimbang hampir kesemua kebimbangan dan sensitiviti yang dibangkitkan Malaysia termasuk pemerolehan kerajaan, perusahaan milik negara dan bumiputera.

Butiran fleksibel diberikan kepada Malaysia termasuk tempoh peralihan lebih panjang dan layanan berbeza bagi perkara yang sensitif kepada negara.

Malaysia berpendirian tegas yang Perlembagaan Persekutuan, kedaulatan dan dasar teras negara dilindungi sepanjang rundingan lima tahun itu.

"Inilah yang berlaku dalam semua rundingan perdagangan kita yang lepas tanpa sebarang pengecualian. Hampir semua kebimbangan dan kepentingan kita, terutama dalam bidang sensitif seperti pemerolehan kerajaan, syarikat milik negara dan isu Bumiputera, diberi pertimbangan," kata Mustapa.

Beliau turut memberi jaminan bahawa keputusan sama ada Malaysia menjadi pihak atau sebaliknya kepada TPPA akan menjadi keputusan secara kolektif.

Apakah keputusan kolektif yang dimaksudkan Mustapa?

Apa juga keputusan dan pendirian Malaysia mengenai TPP ini perlu perlu mendapatkan kelulusan Parlimen sebelum menandatangani TPPA.

Biarpun rundingan bagi Pakatan Trans-Pasifik (TPP) telah dimuktamadkan, namun Malaysia sebaliknya masih belum menandatangani perjanjian berkenaan. Malah dokumen teks TPP itu hanya dijangka siap pada akhir bulan ini.

"(Dokumen) TPP itu perlu dibentangkan dan dibahaskan terlebih dulu untuk diluluskan. Ini adalah proses lazim di semua negara terbabit," katanya.

Dokumen akhir TPPA itu beserta dua lagi analisis kos dan manfaatnya yang disediakan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa Malaysia (ISIS) dan firma PricewaterhouseCoopers Malaysia, juga akan dikemukakan kepada Kabinet dan Parlimen.

Mustapa juga mungkin memohon agar diadakan Persidangan Khas Parlimen bagi menjelaskan butiran mengenai perjanjian perdagangan itu, jika perlu.

Ini adalah cabaran utama bagin meyakinkan kalangan Ahli Parlimen mengenai kepentingan menandatangani TPPA bagi manfaat jangka panjang, termasuk aspek pelaburan langsung asing (FDI) dan perdagangan untuk negara.

"Pada awalnya, memang sukar untuk meyakinkan mereka (termasuk Ahli Parlimen Barisan Nasional) tetapi kini mereka lebih faham dan usaha lebih gigih diperlukan bagi meraih lebih banyak sokongan,”katanya.

Mustapa sedar adalah mustahil untuk mendapatkan persetujuan 100 peratus mengenai TPPA berkenaan sebaliknya ia hanya memerlukan majoriti mudah bagi kelulusan perjanjian perdagangan itu.

Namun, selepas mendapat kelulusan Parlimen, tempoh dua tahun diperlukan bagi pengesahannya yang turut memerlukan usaha pindaan undang-undang berkaitan tanpa menjejaskan Perlembagaan sebelum TPPA dapat dilaksanakan.

Seiring dengan ini,  Kabinet telah mengarahkan kementeriannya untuk mengadakan lebih banyak sesi penerangan bagi menjelaskan TPPA kepada orang ramai.

Setakat ini, lebih 150 sesi seumpamanya diadakan dengan pelbagai pihak berkepentingan bagi mendapatkan maklum balas serta kebimbangan mereka yang disifatkan Mustapa sebagai penting bagi usaha rundingan itu.

Kementerian itu  juga mengadakan pertemuan yang kerap dengan Kumpulan Kaukus Parlimen mengenai TPP yang bipartisan bagi memaklumkan mereka mengenai perkembangan terkini rundingan.

Di sebalik sikap negatif dan skeptikal sesetengah pihak, Mustapa yakin TPPA akan menawarkan akses pasaran yang luas kepada syarikat Malaysia serta memberikan kelebihan kompetitif kepada pengeksport berbanding pesaing serantau.

Melaluinya,  pengeksport barangan elektrik, elektronik, kimia, minyak sawit, getah, kayu, tekstil serta komponen automotif boleh memasuki Kanada, Mexico, Peru dan Amerika Syarikat yang mana Malaysia tidak mempunyai perjanjian perdagangan bebas.

Mengenai isu hak harta intelek, Mustapa berkata, Malaysia berpendirian tegas yang perjanjian itu tidak menghalang akses orang ramai kepada ubat-ubatan dan penjagaan kesihatan yang berharga berpatutan dan pada masa sama menawarkan insentif yang diperlukan untuk pengeluaran ubat-ubatan baharu.

"Semua pihak telah mencapai perjanjian seimbang untuk memastikan kepentingan mereka diberi pertimbangan. Oleh itu, TPPA itu tidak menyebabkan sebarang perubahan dalam dasar paten ubat-ubatan Malaysia," tambahnya.

Ketika ditanya sama ada China akan mempercepatkan rundingan Perkongsian Komprehensif Ekonomi Serantau (RCEP) berikutan pemuktamadan TPPA, Mustapa berkata, TPPA bukan satu isu untuk itu.

Menurutnya, mesyuarat peringkat menteri G20 di Turki awal minggu ini mengalu-alukan pemuktamadan TPPA dan yakin ia akan memberi momentum untuk lebih banyak kemajuan dalam rundingan lain, termasuk RCEP.

"Sebagai Pengerusi ASEAN, ia akan memberi motivasi kepada kita dalam proses RCEP yang akan berlangsung di Busan, Korea Selatan tidak lama lagi," katanya.

RCEP adalah cadangan perjanjian perdagangan bebas (FTA) di antara 10 negara anggota ASEAN dan enam negara di mana kumpulan serantu itu sudah pun mempunyai FTA, iaitu Australia, China, India, Jepun, Korea Selatan dan New Zealand

No comments: