Thursday, May 12, 2016

Sindiket Seludup PATI Semakin Agresif, Baling Objek Berbahaya - AKSEM

Air Sungai Golok cetek ketika ini.
Sindiket penyeludupan pendatang asing tanpa izin (PATI) kini bertindak lebih agresif termasuk membaling objek berbahaya kepada kenderaan penguat kuasa bagi menggelakkan daripada ditahan.

Dalam kejadian kelmarin (10 Mei), seorang anggota sindiket dalam sebuah kenderaan jenis Honda Stream yang membawa lapan PATI warga Myanmar bertindak membaling peralatan membaiki kenderaan termasuk spanar ke arah kenderaan Agensi Keselamatan Sempadan Malaysia (AKSEM) Kelantan yang mengejar mereka.

Komander AKSEM Kelantan Mohd Asri Yahya berkata dalam kejadian itu, kenderaan dinaiki empat anggota AKSEM Cawangan Bukit Bunga, Tanah Merah nyaris terbabas akibat dibaling objek berbahaya ketika mengejar kenderaan sindiket yang dilaporkan membawa PATI.

"Dalam kejadian pukul 3.50 petang itu, anggota sindiket terbabit akhirnya memberhentikan kenderaan di tepi jalan berdekatan Kampung Kubang Kuar, Pasir Mas sebelum melarikan diri," katanya kepada pemberita di Kota Bharu kelmarin.

Mohd Asri berkata pemeriksaan yang dilakukan mendapati lapan PATI warga Myanmar berada dalam kenderaan itu yang dipercayai cuba dibawa ke pangkalan haram di tebing Sungai Golok, iaitu sempadan Malaysia-Thailand di Kelantan.

Beliau berkata kesemua lima lelaki dan tiga wanita warga Myanmar yang berusia antara 23 dan 55 tahun itu kemudiannya diserahkan kepada Jabatan Imigresen Kelantan untuk tindakan lanjut.

"Hasil maklumat yang diperoleh, kumpulan PATI itu kemungkinan dari negeri Pantai Barat Semenanjung dan mahu kembali negara mereka.

"Kemungkinan mereka sudah berpakat dengan sindiket untuk membawa mereka ke pangkalan haram di sempadan sebelum menyeberang ke negara jiran," katanya.

Beliau berkata kumpulan PATI itu kemungkinan juga mengambil kesempatan menyeberangi Sungai Golok di kawasan yang paras airnya cetek berikutan fenomena El-Nino ketika ini.

"Sebelum menyeberang sempadan, mereka ini kemungkinan ditempatkan di rumah yang dijadikan transit sementara menunggu waktu yang sesuai menyeberangi sempadan," katanya.

Sementara itu, AKSEM Kelantan mahu anggotanya yang bertugas di sempadan Malaysia-Thailand di Kelantan sentiasa berhubung dengan penduduk di kawasan sempadan itu bagi mendapatkan maklumat dalam misi membanteras kegiatan penyeludupan.

Komandernya, Asri Yahya berkata anggota yang ditempatkan di sempadan biasanya akan membuat rondaan menggunakan motosikal dan mereka akan berjumpa dengan penduduk untuk mendapatkan maklumat terbaharu berkaitan kegiatan di sempadan.

"AKSEM sentiasa berhubung dengan penduduk tempatan khususnya di Rantau Panjang (Pasir Mas), Pengkalan Kubor (Tumpat) dan Bukit Bunga (Tanah Merah).

"Melalui kaedah ini kita dapat mengetahui di mana biasanya berlaku kegiatan penyeludupan serta kewujudan lorong-lorong tikus," katanya ketika ditemui di sini, Selasa.

Asri berkata ekoran air Sungai Golok yang kian cetek akibat fenomena El Nino, anggota AKSEM tidak ketinggalan dalam melakukan pemantauan lebih kerap bagi mengelakkan kawasan sempadan terlibat dibolosi penjenayah.

Beliau berkata terdapat beberapa kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai di tebing Sungai Golok untuk bermain air dan AKSEM turut melakukan rondaan kerana bimbang ada penyeludup mengambil kesempatan.

"Buat masa ini kawasan tebing sungai itu iaitu di antara Kampung Bagus, Rantau Panjang dan Kampung Burin, Thailand kini diawasi oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

"Bagaimana pun, AKSEM akan sentiasa bekerjasama dengan agensi-agensi berkaitan dalam memastikan kawasan di sempadan tidak bolos," katanya.

Dalam perkembangan lain, Asri berkata AKSEM Kelantan berjaya merampas sebanyak lapan tan metrik beras Siam serta sebuah lori, bernilai RM118,000 semalam.

Katanya rampasan itu dilakukan selepas sepasukan anggotanya yang menerima maklumat berjaya memintas dan menahan sebuah lori di Kampung Bechah, Pasir Mas.

"Dalam kejadian pukul 7 malam itu, pemandu dan kelindan lori berkenaan berjaya melarikan diri sambil meninggalkan lori di tepi jalan.

Pemeriksaan yang dilakukan mendapati ada 160 guni beras yang kesemuanya seberat 8,000 kilogram. Kita percaya beras itu diseludup masuk dari negara jiran untuk pasaran tempatan di sini," katanya.

Katanya kes diserahkan kepada pihak Kawal Selia Padi dan Beras Cawangan Kelantan untuk tindakan lanjut.

No comments: