Monday, August 16, 2010

NIK AZIZ TERPAKSA 'TELAN' KATA-KATA DR MAHATHIR

Oleh JEFRI ZACHARIAH (Saturday, 14 August 2010 06:39)
Malaysia-Instict.Com
Kelmarin Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat melancarkan matawang syariah, Dinar dan Dirham Kelantan. Ia akan digunakan dalam transaksi seharian termasuk pembayaran gaji kepada kakitangan awam.

Difahamkan, pada masa ini, kira-kira 1,000 peniaga di bandar ini bersetuju menerima dinar emas dan dirham perak dalam transaksi perniagaan mereka.

Tetapi nampaknya Bank Negara awal-awal lagi memberitahu yang hanya mata wang ringgit sah diperakukan bagi pembayaran barangan dan perkhidmatan di negara ini. Kenyataan itu sekaligus menolak penggunaan dinar dan dirham yang diperkenalkan di Kelantan.

Bank pusat itu dalam kenyataannya berkata, di bawah undang-undang negara ini, BNM sahaja yang berhak untuk mengeluarkan mata wang di Malaysia.

OKlah tu, aku taknak berpolemik dalam hal ni. Bukannya berdosa pun kalau guna wang kertas dan bukannya salah pun kalau nak guna dinar serta dirham.

Cuma apa yang aku nak katakan di sini, dengan pelancaran dinar dan dirham Kelantan, akhirnya Nik Aziz secara langsung mengakui pandangan bijak Dr. Mahathir mengenai dinar emas ini.

Seperti yang kita ketahui, Tun Dr. Mahathir dari dulu lagi dah bercakap mengenai kelebihan tersebut namun masa tu tidak ada siapa pun di kalangan orang Pas, mahupun Nik Aziz yang mahu 'menyambutnya'

Ini kerana semuanya ego, maklumlah masa tu Dr. Mahathir kan Perdana Menteri, manalah mereka nak mengakui 'kehebatan' Perdana Menteri yang mereka benci itu.

Kalau anda ingat tidak lama dulu, Dr. Mahathir pernah merancang hendak menggunakan dinar emas dalam urusniaga tetapi tidak berjaya dilaksanakan kerana tiada negara lain yang sedia menjalankan urusniaga menggunakannya.

Kata Dr. Mahathir, dinar emas tidak sama dengan matawang kerana kerana ia tidak boleh dimanipulasi di pasaran semasa.

Jelasnya, dinar juga boleh digunakan untuk pelbagai tujuan dari urusniaga harian sehingga kepada urusan perkahwinan dan ibadah haji.

" Sesungguhnya sistem bank dan matawang Barat sudah gagal. Dunia harus kaji untuk menggantinya dengan sistem lain termasuk perbankan Islam dan dagangan dengan matawang khusus seperti Dinar Emas," kata Dr. Mahathir ketika itu

Nah, akhirnya Nik Aziz terpaksa menelan dan mengakui kata-kata Dr. Mahathir.

Malah dalam ucapannya sempena ‘Persidangan Antarabangsa Mengenai Ekonomi Gold Dinar’ , Nik Aziz secara terbuka memuji kehebatan idea Dr. Mahathir itu.

" Saya juga mengesyorkan supaya kerajaan Malaysia mengambil langkah positif, dengan meneruskan cadangan dan landasan yang telah dimulakan oleh Tun Dr Mahathir semasa beliau menjadi Perdana Menteri dahulu, bagi menggunakan emas dalam perdagangan antara negara-negara OIC," puji Nik Aziz.

Itulah, lain kali jangan asyik hentam dan kutuk orang saja

Jika mahu dibandingkan antara Nik Aziz dan Dr Mahathir, perbezaannya amatlah ketara sekali.
Nik Aziz cuma berusia 78 tahun manakala Dr Mahathir sudah pun 84 tahun sehingga kini.

Bermakna Nik Aziz 6 tahun lebih muda daripada Dr Mahathir. Dari segi fizikal pun kita semua dapat melihat Dr Mahathir lebih sihat dan lebih cergas daripada Nik Aziz.

Sungguh pun Dr Mahathir jauh lebih tua daripada Nik Aziz namun Dr Mahathir masih mempunyai ketajaman akal fikiran dengan segala idea-idea bernas yang sukar untuk disangkal oleh sesiapa kecuali musuh-musuh politik "baghal" yang sengaja menolak idea dan ilham yang baik

Sekarang siapa yang malu?

Siapa yang meludah dan siapa yang mahu menelannya kembali?

Uwekkkk!!!!

No comments: