Monday, August 23, 2010

ULAMA TEROMPAH – NIK AZIZ ATAU SIAPA?

Oleh Imam Muda

Inilah sikap ulama dan 'Tok Guru' PAS.
Bila kena batang hidung akibat penyokongnya buat salah, terus tidak mahu ulas.

Kata kat orang ‘ulama terompah’ dan macam-macam tapi bila kena sendiri, kita tu ulama apa?

Elok juga kalau kita cari satu nama ulama untuk Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ini. Beri gelaran untuknya...Nik Ajis tak mengancam.

Tapi apabila mengenangkan kata-kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang menegur perbuatan menggelar atau menamakan seseorang dengan gelaran aib, tak jadilah.

Jangan panggil apa-apa...Tok Guru pun tak payahlah. Memang saya sejak awal lagi tidak panggilnya Tok Guru. Datuk Nik Aziz lagi baik...

Bayangkan di sebalik kelantangan pemimpin politik dan pihak tertentu menyatakan pendapat masing-masing mengenai isu menggunakan nama Ketua Menteri Pulau Pinang , Lim Guan Eng dalam khutbah Jummat, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengambil sikap membisu.

Malah, Menteri Besar Kelantan itu hanya menyifatkan isu itu sebagai isu peribadi.

"Itu masalah peribadi, saya tak suka komen benda-benda peribadi macam tu," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Kampung Pulau Melaka, Kota Bhari semalam.

Semua perkara bila kena batang hidung Nik Aziz kata ia perkara peribadi.

Bagaimana dengan kes Karpal Singh tolak Hudud bagi mengatasi kepincangan sosial dan buang anak? Itu pendapat peribadi bukan DAP?

“Ya” kata Nik Aziz. Beliau berpendapat kenyataan pengerusi DAP Karpal Singh yang tidak bersetuju dengan cadangan PAS untuk melaksanakan hukum hudud adalah pandangan peribadi pemimpin parti pembangkang itu.

Menteri Besar Kelantan berkata suara-suara sumbang yang timbul mengenai hukum hudud adalah pendapat peribadi dan bukan kenyataan rasmi parti itu.

"Pemimpin DAP lain senyap, hanya dia yang timbul isu itu. Ini kerana apa yang ditimbulkan oleh pemimpin DAP itu merupakan pendapat perseorangan dan bukannya keputusan parti," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Pulau Melaka.

Nik Aziz mengulas kenyataan Karpal kelmarin yang tidak bersetuju dengan cadangan beliau pada Khamis lepas bahawa cara terbaik menangani masalah jenayah dan sosial ialah meminda undang-undang sivil dan digantikan dengan undang-undang hudud.

"Adalah silap bagi orang seperti Nik Aziz bercakap sesuatu yang tidak boleh diperkenalkan di negara ini. Perlembagaan Persekutuan hanya membenarkan Kanun Keseksaan dan undang-undang sivil lain dan tidak ada ruang untuk undang-undang hudud," kata Karpal.

Mursyidul Am PAS itu berkata beliau yakin Karpal menentang hukum hudud kerana tidak mendapat penerangan yang jelas mengenainya.

"Kebanyakan pemimpin DAP adalah terdiri daripada golongan berpelajaran, mereka sepatutnya mendapat penerangan mengenai perkara itu (hudud) daripada mereka yang arif di peringkat pusat," katanya.

Nik Aziz berkata, beliau sedia memberikan penerangan mengenai hukum hudud kepada Karpal.

Ketika ditanya apakah tindakan PAS untuk mengelak wujudnya suara-suara sumbang daripada rakan politiknya berhubung isu hukum hudud itu, Nik Abdul Aziz berkata ia adalah sesuatu yang sukar.

"Nak mengelak tu memang tak boleh...tugas kita ialah memberi, menerangkan kepada manusia jalan ke arah kebaikan," katanya.

Persoalannya dah bertahun-tahun perkara Hudud ini diperkatakan.

Bagi saya bukan Karpal tidak faham atau tidak mahu memahaminya tetapi dia tolak undang-undang syariah dan negara Islam. Nak pujuk dia lagi wahai Nik Aziz?

Apakah Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng sokong pendapat Nik Aziz?
Hmmm...kita jadi biul dengan Nik Aziz ini.

Beliau semalam mengakui tidak mengetahui isu itu dengan jelas dan bukan isu politik sebab itu beliau tidak mencampuri urusan tersebut.

Nik Aziz diminta mengulas tindakan beberapa masjid di Permatang Pauh dan Jelutong, Pulai Pinang yang dikatakan menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dengan nama Guan Eng dalam bacaan doa khutbah Jumaat.

Perkara itu didedahkan oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Cakap tak campur politik tetapi hentam UMNO kiri kanan kononnya kafir dan sebagainya bukan politik?

Bila anggap UMNO ‘tidak Islam’ itu bukan politik?

No comments: