Saturday, October 9, 2010

NIK AZIZ MAIN POLITIK DALAM SEGALA PERKARA

Nik Aziz tidak sewajarnya mengeluarkan kenyataan membidas SPR kerana senario seumpama itu turut dialami oleh kerajaan BN apabila pilihan raya kecil sama ada peringkat Parlimen dan DUN diadakan...apa yang perlu dilakukan oleh Mursyidul Am Pas itu ialah mengurus masa dengan sebaik-baiknya, tanpa perlu mencari pelbagai alasan. -Mohd Alwi Che Ahmad

Hakikatnya Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sedang bermain politik untuk menarik simpati rakyat agar PAS terus mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas. Itu saja.

Dia akan menyebut apa sahaja dan bertindak apa sahaja. Yang penting bagi Nik Aziz ialah PAS menang, biarpun sampai menuduh orang lain dengan tuduhan berat.

Tindakannya menyelar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung tarikh membuang undi Pilihan Raya Kecil DUN Galas itu hanya membuktikan sikap buruk sangka beliau terhadap UMNO.

Nik Abdul Aziz menyelar SPR yang mengumumkan 4 November ini sebagai tarikh membuang undi Pilihan Raya Kecil DUN Galas kerana ia diadakan tiga hari sebelum sidang DUN.

"SPR tidak fikir langsung cerita orang lain, dia fikir cerita UMNO dia sahaja. Saya sebut ini terang-terang, kita sudah tetapkan sidang DUN yang perlu dihormati. Itulah bendanya. Ini menimbulkan kebencian masyarakat Kelantan terhadap SPR," kata Nik Abdul Aziz.

Sedangkan persidangan yang dijadualkan selama seminggu mulai 1 November, boleh ditangguhkan pada hari pembuangan undi pilihan raya kecil DUN Galas pada 4 November itu.

Speakernya, Datuk Mohd Nasuruddin Daud menjelaskan penangguhan itu bagi membolehkan anggota dewan negeri itu, sama ada penyokong kerajaan atau pembangkang menumpukan perhatian kepada suasana pilihan raya itu.

Katanya walaupun Speaker mempunyai kuasa menangguhkan jadual persidangan yang ditetapkan dari 1 hingga 7 November itu, tetapi pihaknya tidak akan meminda tarikh berkenaan yang telah diwartakan mengikut peraturan Dewan.

"Kita akan teruskan juga.... Kita hanya mengambil keputusan untuk tidak mengadakan persidangan sehari pada hari pembuangan undi pilihan raya kecil DUN Galas itu bagi memberi peluang kepada kedua-dua pihak (penyokong kerajaan dan pembangkang)," katanya semalam.

Jadi apa masalahnya?

Hakikatnya, Nasuruddin mengakui pihak Dewan tidak memberitahu SPR berhubung tarikh persidangan dewan itu dan beranggapan "sepatutnya SPRlah yang perlu merujuk (perkara itu) kepada kerajaan negeri."

Pilihan raya itu diadakan berikutan kematian wakil rakyat Pas kawasan itu, Chek Hashim Che Sulaima, 46, akibat barah usus, 27 September lepas.

Berikutan tindakan Nik Aziz menyelar SPR itu, Setiausaha Barisan Nasional (BN) negeri, Datuk Md. Alwi Che Ahmad berkata Nik Aziz tidak perlu marah mengenai tarikh tersebut kerana ia turut melibatkan wakil rakyat BN yang perlu menghadiri sidang DUN menjelang pilihan raya kecil berkenaan.

"Dia selalu ambil sikap buruk sangka. Nik Aziz hanya baik sangka dengan kawan-kawan dia dalam DAP.

"Sebagai contoh, jika semua papan iklan di Kelantan mewajibkan wanita bertudung, tetapi wakil rakyat DAP boleh pula masuk masjid tanpa bertudung. Begitu juga dengan skandal video lucah wakil rakyat PKR (Parti Keadilan Rakyat) Elizabeth Wong yang disifatkannya masalah peribadi.

"Nampaknya, dia (Nik Aziz) semakin celaru. Kalau dia celaru seorang sahaja tak apa, tetapi dia mencelarukan orang lain juga," katanya kepada Utusan Malaysia di Kota Bharu semalam.

Mengulas perkara tersebut, Md. Alwi yang juga Ketua Pembangkang di DUN Kelantan berkata, Nik Aziz tidak sewajarnya mengeluarkan kenyataan tersebut kerana senario seumpama itu turut dialami oleh kerajaan BN apabila pilihan raya kecil sama ada peringkat Parlimen dan DUN diadakan.

Beliau berkata, apa yang perlu dilakukan oleh Mursyidul Am Pas itu ialah mengurus masa dengan sebaik-baiknya, tanpa perlu mencari pelbagai alasan.

"Tak perlu sidang DUN dijadikan alasan sebab ia turut melibatkan wakil rakyat BN. Janganlah pula nak paksa SPR buat apa yang Menteri Besar nak.

"Keputusan SPR itu menunjukkan ia sebagai sebuah badan yang bebas. Sebagai Menteri Besar, terserahlah kepada Nik Aziz sama ada untuk memberi cuti kepada kakitangan awam di negeri ini atau sebaliknya semasa hari pengundian," katanya.

Md. Alwi berkata, apa yang berlaku sebenarnya menunjukkan sikap Nik Aziz yang hidup dengan penuh dendam terhadap UMNO dan BN sehingga bersikap buruk sangka terhadap apa sahaja yang dibuat oleh parti itu.

Katanya, Nik Aziz juga sengaja hendak mencari alasan untuk menimbulkan kemarahan rakyat terhadap UMNO dan kerajaan seperti dalam soal royalti minyak apabila fakta-fakta yang salah disogokkan kepada rakyat.

"Dia lebih kepada kempen membenci sedangkan Islam tidak ajar semua itu," katanya.
Dalam keriuhan itu, Nik Aziz berkata beliau kemungkinan akan mengisytiharkan cuti peristiwa pada 4 Nov untuk pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Beliau berkata perkara itu sedang dipertimbangkan disebabkan tarikh tersebut jatuh pada hari Khamis yang merupakan hari bekerja.

Hasratnya ialah untuk memudahkan pengundi keluar mengundi terutama bagi penduduk di kawasan terpencil.

Beliau turut kesal dengan tarikh itu yang jatuh pada hari bekerja dan sepatutnya SPR berbincang dengan kerajaan negeri terlebih dahulu sebelum membuat keputusan kerana ia membabitkan hari bekerja dan urusan dengan orang ramai.terhadap kerajaan," katanya semalam.

"Tindakan yang dibuat oleh SPR itu boleh menambahkan lagi kemarahan rakyat, “ katanya.

Inilah hakikat sebenar, kenyataan-kenyataan Nik Aziz itu sebenarnya untuk menaikkan kemarahan rakyat.

Sedangkan bukan seluruh Kelantan yang mengundi, hanya di Galas, iaitu satu daripada DUN dalam kawasan Parlimen Gua Musang.

No comments: