Thursday, November 11, 2010

BAPA TUJUH ANAK DIHUKUM MATI

Mahkamah Tinggi Kota Bharu , semalam menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas seorang bapa kepada tujuh anak selepas didapati bersalah mengedar 68.72 gram dadah jenis methamphetamine kira-kira tiga tahun lalu.

Hakim Azman Abdullah menjatuhkan hukuman itu ke atas tertuduh, Marzuki Ismail, 42, selepas berpuas hati terhadap kes dikemukakan pihak pendakwaan tanpa sebarang keraguan munasabah. Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Rehan Mohd Aris.

Mengikut pertuduhan, Marzuki bersama seorang lelaki yang sudah meninggal dunia, didakwa mengedar 68.72 gram dadah bersamaan 3,940 pil methamphetamine kira-kira jam 11 pagi di sebelah sebuah restoran tomyam dekat Jalan Pasir Mas-Salor, pada 16 Mac 2007.

Dia didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama, sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman mati mandatori.

Sebaik hukuman itu dijatuhkan, tertuduh yang juga seorang peniaga, hanya menundukkan kepala sejurus mendengar keputusan mahkamah, manakala beberapa wanita dipercayai ahli keluarga terdekat yang berada di galeri awam kelihatan menangis teresak-esak.

Sebelum itu, Marzuki menerusi peguam bela dilantik mahkamah, Tara Singh, merayu kepada mahkamah agar mengetepikan hukuman terbabit dengan alasan anak guamnya itu mempunyai dua isteri dengan salah seorang daripadanya sudah meninggal dunia, mempunyai tujuh anak di bawah tanggungannya.

Dalam penghakimannya, Azman berkata, mahkamah tidak mempunyai cara lain untuk menggantikan hukuman atas kesalahan dilakukan tertuduh, melainkan digantung sampai mati.

“Pembelaan tertuduh hanya bersifat penafian semata-mata dan dalam kes yang melibatkan dadah, mahkamah bersetuju dengan pihak pendakwaan bahawa kesalahan dilakukan oleh tertuduh adalah serius dan turut mengambil kira kepentingan awam melangkaui kepentingan peribadi,” hujahnya.

No comments: