Sunday, April 24, 2016

Pasukan Petugas Khas Kumpul Bukti Dalang Teroka Hutan Simpan Kekal


Sebuah pasukan petugas khas sedang mengumpul pelbagai bukti untuk menangkap dan mendakwa dalang serta anggota sindiket yang meneroka hutan simpan kekal terutama di Gua Musang.

Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata pasukan itu yang ditubuhkan tiga tahun lalu dan diterajui Pejabat Tanah dan Galian (PTG) telah mengenal pasti dalang terbabit yang tinggal di luar Kelantan.

"Usaha sedang giat dilakukan bagi mengumpul bukti yang mencukupi untuk mendakwa mereka di mahkamah.

"Dalang kes ini tidak ada di sini (di Kelantan), jadi kalau kami tangkap pun adalah pekerja. Kalau ingin tangkap dalang ini, kena ada bukti yang kukuh untuk dibawa ke mahkamah," katanya kepada pemberita selepas majlis meraikan media Kelantan di Kota Bharu, Khamis lalu.

Mohd Amar mengulas pendedahan Jabatan Perhutanan Kelantan semalam, mengenai 7,284 hektar kawasan hutan termasuk Hutan Simpan Kekal (HSK) di negeri ini diteroka secara haram oleh sindiket dan individu.

Pengarah Jabatan Perhutanan Kelantan Zahari Ibrahim dilaporkan berkata lebih 400 hektar Hutan Simpan Kekal Ulu Galas dan Batu Papan, Gua Musang diteroka oleh sindiket yang menggunakan nama Sultan Kelantan dan kerabat baginda bagi memperdaya penduduk agar membeli lot-lot tanah yang diteroka dan menyertai penerokaan tanah bagi tujuan penanaman getah, kelapa sawit dan pisang.

Mohd Amar berkata penerokaan di kawasan Hutan Simpan Kekal adalah salah dan kegiatan melibatkan sindiket itu dipercayai sudah berlaku lebih 10 tahun lalu.

"Antara strategi peneroka haram ini adalah dia guna nama-nama besar dan dalam kes ini mereka menggunakan nama sultan sedangkan sultan sendiri tidak ada sebarang hubungan dengan kes ini.

"Sindiket ini, sebahagian besar berada di luar Kelantan tetapi oleh kerana mereka ada duit mereka boleh gunakan orang tempatan untuk membuat penerokaan haram seperti menebang kayu dan menjual secara haram kemudiannya mereka tanam sawit, getah dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata menjadi kesalahan juga kepada penduduk kampung yang meneroka kawasan Hutan Simpan Kekal namun jika melibatkan tanah milik kerajaan negeri, perkara itu boleh dipertimbangkan apabila mereka membuat permohonan rasmi kepada pihak kerajaan.

Katanya Jabatan Perhutanan dengan kerjasama agensi penguat kuasa lain seperti polis dan PTG akan meningkatkan pemantauan dan serbuan bagi membanteras kegiatan itu.

Sementara itu, ditanya persediaan kerajaan negeri untuk menghadapi kesan cuaca panas dan kemarau yang berpanjangan, beliau berkata syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) sudah diarah membuat pemantauan dan sekiranya bekalan air terganggu, syarikat itu akan membekalkan air secukupnya kepada penduduk terbabit.

No comments: