Sunday, December 26, 2010

PROJEK PUSAT RM35j DI DUN GALAS, MANEK URAI UNTUK RAKYAT

Angkat tangan tanda menang, juga 'surrender' tidak dapat memenuhi permintaan rakyat - ini perkara biasa bagi wakil rakyat PAS Kelantan.

Apakah yang dilakukan oleh PAS selepas menang di Dewan Undangan Negeri Manek Urai?

Apakah pembangunan dan kemudahan yang dilakukan oleh mereka? Apakah wakil rakyat PAS DUN itu peka dengan kehendak rakyat?

Tidak seperti di Galas, ADUN yang menang, Abdul Aziz Yusoff sedang melaksanakan pelbagai program untuk rakyat dan terbaru mengimarahkan masjid dan surau membabitkan perbelanjaan RM300,000.

Apakah wakil rakyat DUN Manek Urai, Mohd Fauzi Abdullah yang menang tipis, 65 undi seperti wakil rakyat PAS lain menyandarkan kepada tiada peruntukan menyebabkan tiada projek?

Apakah habuan Kerajaan PAS Kelantan terhadap kemenangannya? Apakah rakyat Manek Urai tidak ‘dihadiahkan sesuatu’ selepas kemenangannya? Sekadar angkat tangan dan terima kasih?

Di pihak Barisan Nasional (BN), janji pilihanraya kecil ditunaikan, sama ada di DUN yang mereka kalah apalagi di DUN yang menang.

Pelaksanaan projek- projek kerajaan persekutuan bernilai lebih RM35 juta di Manek Urai, Kuala Krai dan Gua Musang akan memberi banyak faedah kepada rakyat negeri ini.

Dengan sendirinya projek itu akan membangunkan dua kawasan Dewan Undangan Negeri Kelantan – DUN Galas dan Manek Urai - dijangka siap hujung bulan ini atau selewat-lewatnya pertengahan tahun depan.

Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Makhtar Mustafa, berkata pelaksanaan pelbagai projek pembangunan itu juga membuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa prihatin terhadap keperluan prasarana di kalangan rakyat tempatan.

Beliau berkata, antara projek yang sedang dijalankan adalah pembinaan jambatan menghubungkan Manek Urai baru dan Manek Urai lama melibatkan peruntukan sebanyak RM17 juta, dijangka siap pada akhir tahun hadapan.

Menurutnya, jambatan itu akan memberi kemudahan kepada penduduk tempatan untuk berulang-alik antara kedua-dua destinasi dengan mementingkan ciri-ciri keselamatan berbanding sebelumnya.

Selain itu, katanya, kerja membaiki dan menaik taraf Masjid Kampung Temali dengan peruntukan sebanyak RM300,000 juga akan siap pada akhir Januari tahun hadapan.

"Bagi meningkatkan semangat kesukanan di kalangan masyarakat luar bandar, Kerajaan Persekutuan turut menyediakan peruntukan sebanyak RM300,000 untuk membangunkan pusat sukan di Kampung Manjor yang akan siap sepenuhnya akhir tahun ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan latihan dan ujian menembak anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) negeri di Lapang Sasar Gunung Bachok baru-baru ini.

Makhtar yang juga Kolonel Kehormat Rela negeri berkata, bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, projek menaik taraf rangkaian jalan di sekitar rumah ibadat kaum India dan sekitar Sekolah Kebangsaan Seri Wangi sudah dilaksanakan mengikut jadual.

Pembinaan tokong dan jalan di Kampung Pulai bernilai RM400,000 di DUN Galas dan membaiki masjid di Kampung Temalir sebanyak RM600,000.

Beliau berkata, pembangunan landskap termasuk pembinaan jambatan gantung dengan peruntukan sebanyak RM400,000 bagi mengindahkan perkampungan Pulai akan turut dilaksanakan, sekali gus merancakkan sektor agro-pelancongan kawasan berkenaan.

Menurutnya, Jabatan Perumahan Negara (JPN) turut menyediakan pelan dan perancangan untuk membina dan membaiki rumah bagi memberi keselesaan kepada masyarakat Orang Asli di Hulu Kelantan.

Antara projek besar yang sedang dilaksanakan ialah pembinaan 200 rumah di enam perkampungan Orang Asli di kawasan DUN Galas bernilai RM18.5 juta.

"Pembinaan itu kini berjalan lancar dan dijangka siap hujung bulan ini," katanya.
Makhtar berkata mereka yang bakal tinggal di situ terdiri daripada penduduk perkampungan Pos Blau, Pos Putat, Pos Handrop, Pos Brooke, Pos Tuel dan Pos Sandway.

"Kerajaan akan terus membela kepentingan Orang Asli termasuk menyediakan kemudahan prasarana yang diperlukan," katanya.

1 comment:

melor45 said...

peruntukkan pembangunan(rm1.5 juta setahun)bagi setiap kawasan parlimen dikawal oleh ketua umno bahagian, jadi gunalah duit tu semolek-moleknya,jange dok buat lawate kePhuket atau keBali jah.