Wednesday, November 11, 2015

AMANAH Mahu Selamatkan 'Kerajaan Islam' Kelantan Daripada PAS


Presiden Parti AMANAH Negara (AMANAH) Mohamad Sabu sudah melepaskan peluru di Kelantan.
Katanya, di Pasir Mas semalam, parti itu bersedia menggantikan PAS mentadbir kerajaan Kelantan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Mohamad, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, berkata langkah itu diambil bagi "menyelamatkan" kerajaan Islam yang ditubuhkan oleh Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
 
Apakah kerajaan PAS Kelantan kini tidak lagi berfungsi sebagai ‘kerajaan Islam’ sehingga memerlukan AMANAH menyelamatkannya?

Walaupun beliau mengatakan akan lihat dulu sokongan yang akan diterima AMANAH namun ia hanya bermain dengan kata-kata. Hakikatnya AMANAH berani masuk Kelantan kerana beberapa sebab.

Paling utama ialah ia merupakan kawasan pengundi Melayu-Islam. Malah, mereka menggelarkan diri mereka profesional dan progresif.

Selain faktor pengundi, perpecahan PAS yang mengakibatkan ramai pemimpin dan penyokong yang ‘lari’ ke AMANAH menjadi pembakar semangat untuk mereka.


Sementelahlah  PAS sendiri kini berdepan dengan kritikan pedas Datuk Husam Muda yang merupakan ADUN Salor terhadap kepimpinan negeri dalam pelbagai isu,  membuka ruang untuk AMANAH ‘manipulate’ mendapatkan keyakinan dan sokongan rakyat Kelantan.

Jika PAS mendakwa pengaruh AMANAH tidak kuat, ia hanya untuk ‘perang psikologi’ semata-mata.

Dengan kenyataan Mat Sabu mengatakan bahawa partinya bersedia untuk bertanding tiga penjuru menentang Barisan Nasional (BN) dan PAS dalam pilihan raya umum akan datang jika terpaksa, mengukuhkan andaian AMANAH benar-benar serius di Kelantan.

Akibat bimbang dengan pengaruh AMANAH, PAS menggunakan Bai’ah sebagai senjata penting dan strategi utama PAS untuk menahan lebih ramai pemimpinnya menyeberang ke parti serpihan PAS itu.

Lebih jauh, pada 25 Ogos lalu, Dewan Ulama PAS Pusat menyatakan sokongan penuh ke atas kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyarankan mana-mana wakil rakyat PAS yang telah menyertai Parti AMANAH Rakyat meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat PAS.
 
Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Dr Mahfodz Mohamad menyifatkan saranan tersebut sebagai kenyataan yang rasional memandangkan mereka yang menyertai Parti AMANAH Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) terdahulu dengan menggunakan tiket PAS.
 
“Mereka yang menang sebagai wakil rakyat dalam PRU yang lalu bukanlah atas kaPASiti peribadi tetapi atas PAS berlambang bulan dengan bantuan penuh dari sudut kewangan dan tenaga kerja.
 
Katanya lagi, sepertimana wakil rakyat yang telah keluar dari parti tersebut sebelum ini, mana-mana wakil rakyat yang berhasrat untuk meninggalkan parti selePAS ini juga perlu meletak jawatan serta tidak dibenarkan menikmati gaji juga elaun harian sebagai wakil rakyat PAS.
 
“Sebagaimana ikrar mereka segala gaji dan elaun yang mereka peroleh adalah haram atas mereka,” katanya.

Sampai ke perkara  gaji dan elaun pun PAS ungkit tetapi yang sudah menyeberang nampaknya buat tidak faham atau ‘lembu kenyang’.

Biarpun hakikatnya di Kelantan PAS nampak boleh bertahan, namun kebimbangan tetap ada jelas bahawa pengaruh AMANAH di beberapa kawasan semakin menonjol.

Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah terpaksa membuat kenyataan bahawa PAS Kelantan yakin 10 wakil rakyatnya di negeri itu tidak akan menyertai AMANAH.

Beliau menyifatkan dakwaan ada pemimpin akan melompat parti hanya khabar angin atau gerak saraf daripada pihak lawan.


Beliau mengulas mengenai dakwaan pengerusi AMANAH negeri ini Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah yang dilapor sebagai berkata 10 wakil rakyat PAS di negeri ini akan menyertai AMANAH pada Januari tahun depan.


Sebelum ini, selain kenyataan Wan Abdul Rahim mengenai ADUN PAS, dikatakan kerajaan Kelantan turut membuat pemeriksaan terhadap kakitangan kerajaan sekiranya ada yangmenyokong AMANAH.

Menurut sebuah blog, dengan tajuk "Pimpinan Ahmad Yaakub Sudah Tidak Diyakini?"  tersebar sekeping surat perkeliling yang dikeluarkan oleh pejabat MB Kelantan yang mengarahkan ketua-ketua jabatan di negeri itu agar membuat semakan dan pemeriksaan terhadap kaki tangan masing-masing yang terlibat dengan sebarang kegiatan yang bercanggah dengan dasar kerajaan dan terlibat dengan parti AMANAH.

Lebih mengejutkan, perhimpunan raksasa PAS di Kota Baru bulan lalu bukan bukti menunjukkan parti Islam itu masih relevan di kawasan majoriti Melayu dan boleh berbangga dengan sokongan anak muda Islam di Kelantan.

Sebuah firma kaji selidik bebas mendakwa separuh ahli dan penyokong PAS di Kelantan akan menyokong AMANAH dalam pilihan raya umum akan datang.

Mereka kebanyakannya daripada golongan muda, profesional serta bekas penyokong Berjasa dan Hamim sebelum ini.

Kini lebih 15 peratus ahli PAS di Kelantan menyertai AMANAH manakala 35 peratus lagi masih berada dalam parti yang memerintah negeri Kelantan itu kerana tidak mahu menimbulkan masalah dengan kerajaan negeri yang dikuasai PAS itu.

Pengerusi Eksekutif Ilham Center Mohamad Hisomuddin Bakar yang mengkaji politik di Kelantan menemui fakta ini dalam kajian mereka yang terkini.

“Kami dapati sangat ramai aktivis Berjasa dan Hamim selama ini yang menyertai AMANAH apabila ia ditubuhkan, di samping profesional dan golongan remaja yang menyertai parti baharu itu di Kelantan,” katanya.

Beliau berkata, ramai penyokong AMANAH yang memegang jawatan di bawah kerajaan negeri Kelantan. Mereka terdiri daripada wakil rakyat, ahli majlis kerajaan tempatan, pekerja syarikat berkaitan kerajaan (GLC), penghulu, guru halaqat dan jawatan politik kekal dengan PAS.

Berita ini pastinya tidak menyenangkan PAS dan kerana itu Mat Sabu berani mengatakan semalam bahawa kalau sambutan dan sokongan begitu hebat, AMANAH akan bincang pada waktu itu untuk bertanding di Kelantan.

Gerakan AMANAH di Kelantan kini tidak secara sembunyi apabila semalam beliau mengadakan  ceramah di Kampung Padang Embun di PASir Mas.

Ketika ini, AMANAH sedang memberi fokus kepada penambahan anggota di seluruh negara dan belum membincangkan secara lanjut mengenai kerusi yang akan ditandingi parti itu dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat.

Namun dengan ‘serangan’ yang agak bertubi-tubi di Kelantan, jelas AMANAH akan menjadikan ia sebagai sasaran pentingnya.

Kedudukan ini pasti menggugat PAS, apalagi jika benar AMANAH mahu mengambil alih tangggungjawab untuk menggembalikan ‘kerajaan Islam’ di Kelantan.

No comments: