Thursday, January 13, 2011

FAM Beri Seminggu Kemuka Bukti Pemain 'Dicuri'

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) memberi tempoh seminggu kepada pasukan Kelantan, PKNS dan Kuala Lumpur untuk mengemukakan afidavit berhubung dakwaan pemainnya 'dicuri' pasukan lain.

Pengerusi Jawatankuasa Status Pemain dan Perpindahan FAM, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, ketiga-tiga pasukan tersebut sebelum ini membuat aduan mendakwa beberapa pemain mereka yang masih mempunyai baki kontrak, telah berhijrah ke pasukan lain tanpa mengikut prosedur ditetapkan.

Beliau berkata, ia merupakan prosedur baru yang ditetapkan oleh FAM bagi mengendalikan kes membabitkan pertikaian pemain dengan pasukan-pasukan yang beraksi dalam Liga Malaysia.

"Pada Isnin lalu, kita sudah bermesyuarat untuk meneliti aduan yang kita terima daripada tiga pasukan - Kuala Lumpur, PKNS dan Kelantan.

Aduan itu melibatkan pemain yang mereka ikat kontrak tetapi telah 'dicuri' oleh pasukan lain, tetapi kita membuat keputusan memberi tempoh 14 hari untuk kedua-dua pihak mengemukakan afidavit dan menjawabnya.

"Sebagai contoh kes Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), kita beri tempoh tujuh hari untuk KAFA masukkan afidavit atau pengakuan bersumpah mengenai apa yang didakwa, tempoh itu daripada 10 hingga 17 Januari ini.

"Kemudian FAM akan serahkan afidavit ini kepada pemain terbabit untuk menjawab dan pada 26 Januari ini kita akan bersidang semula untuk melihat kedua-dua afidavit sebelum keputusan dibuat dan jika perlu kita akan panggil kedua-dua pihak untuk soal siasat," katanya kepada pemberita di Kota Bharu, semalam.

Sebelum ini, KAFA telah membuat aduan terhadap pasukan T-Team kerana mendakwa mengambil tiga pemainnya iaitu, Indra Putra Mahayuddin, Nor Farhan Mohamad dan Azizi Mat Rose yang masih dalam kontrak.

PKNS pula mendakwa Negeri Sembilan mengikat empat pemainnya, Mohamad Alifi Mahmud, G. Mahatheran, A. Verathan dan Mohd. Saufi Mohd. Ibrahim, yang masih mempunyai baki kontrak tanpa kebenaran manakala Selangor dikatakan mengambil pemain Kuala Lumpur, Azidan Sarudin.

Takiyuddin berkata, kelapan-lapan pemain dan tiga pasukan itu berhadapan dengan hukuman berat termasuk digantung daripada beraksi dalam Liga Malaysia sekiranya didapati bersalah.

"Jika bersalah, hukuman paling minimum ialah amaran keras diikuti dengan denda dan kemudian digantung daripada beraksi dalam liga.

"Kepada pasukan yang terlibat misalnya didapati bersalah mencuri pemain pasukan lain, mereka boleh dikenakan denda mengikut bilangan pemain yang ditentukan oleh jawatankuasa atau digantung malah pegawai persatuan yang terbabit juga boleh dikenakan tindakan yang sama," katanya.

Tambahnya, jawatankuasa tersebut akan bersidang pada 26 Januari ini untuk mengemukakan keputusan penuh mengenai pertikaian itu.

No comments: