Friday, August 27, 2010

KELANTAN ADA KE BANTUAN KHAS RAYA?

Apakah Kelantan akan ikut jejak Selangor, Melaka dan Pulau Pinang memberikan bantuan khas Aidilfitri?

Pada mesyuarat mingguan Exco kelmarin, belum ada pengumuman dibuat mengenai perkara itu. Mungkin tumpuan adalah kepada saman kerajaan negeri terhadap PETRONAS.

Kakikitangan kerajaan negeri Selangor akan menerima bayaran bantuan khas sebanyak RM500 sebagai persediaan untuk menyambut Aidilfitri bulan depan.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata bayaran bantuan khas itu akan dibayar sebelum 1 Syawal kepada semua kakitangan kerajaan negeri kecuali kakitangan Gred Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa) ke atas.

Sehubungan dengan pengumuman itu, 9,089 kakitangan awam akan mendapat manfaat. Ia membabitkan kos pembayaran sebanyak RM4.5 juta.

Selain itu, Khalid juga mengumumkan peruntukkan bayaran khas sebanyak RM250 kepada 5,297 guru kelas agama dan Fadhu Ain (Kafa) yang akan melibatkan dana RM1.3 juta.

Semalam, kerajaan pusat juga mengumumkan pemberian wang raya RM500 kepada kakitangan awam gred 1 hingga 54.

Di Melaka, lebih 4,500 kakitangan awam kerajaan negeri Melaka dan semua agensinya, akan mendapat bayaran bantuan khas kewangan bernilai RM500 seorang untuk menyambut Hari Raya Aidilftiri ini.

Ketua Menteri, Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata kerajaan Melaka mengikut langkah kerajaan pusat memberi bantuan tersebut.

Bantuan itu melibatkan peruntukan perbelanjaan sebanyak RM2,278,500 dan bantuan tersebut akan dibayar sebelum Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Di Pulau Pinang, semua 3,577 kakitangan awam di Pulau Pinang akan menikmati bonus istimewa RM400 bagi menyambut Aidilfitri.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan dari Pejabat Ketua Menteri, pemberian kewangan khas itu membabitkan perbelanjaan RM 1.5 juta dan diluluskan oleh exco kerajaan negeri Pulau Pinang Rabu lalu.

No comments: