Friday, August 13, 2010

SEMINGGU UNTUK PELAJAR PATUHI PEMAKAIAN TOPI KELEDAR

Gambar Utusan ini yang pernah disiarkan melalui blog ini menunjukkan beberapa pelajar perempuan ini mengabaikan keselamatan mereka sendiri dengan tidak memakai topi keledar ketika menunggang dan membonceng motosikal pulang dari sekolah, di Kota Bharu, Kelantan, 8 Ogos lalu.

Kenapa tempoh sampai seminggu bukan segera?

Bukankah kesalahan tetap kesalahan? Jika berlaku kemalangan apakah Polis Kelantan tidak takut dipersalahkan kerana mengeluarkan arah sedemikian?

Semalam Polis Kelantan memberi tempoh seminggu dari hari ini (Jumaat, 13 Ogos 2010) kepada pelajar untuk mematuhi peraturan memiliki lesen dan memakai topi keledar apabila menunggang atau membonceng motosikal ke sekolah.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan Supt Azli Mohd Nor berkata selepas tempoh seminggu itu, polis akan mengadakan operasi dan mengambil tindakan tegas ke atas pelajar yang melanggar undang-undang jalan raya itu.

"Saya (rasa) tindakan (operasi) itu boleh menyedarkan ibu bapa dan pelajar agar sentiasa memakai topi keledar ketika menunggang dan membonceng motosikal ke sekolah," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya Kota Bharu, semalam.

Sehubungan itu, Azli meminta ibu bapa memastikan anak mereka memiliki lesen dan memakai topi keledar semasa menunggang motosikal ke sekolah demi keselamatan mereka.

Beliau berkata sepanjang Januari hingga Jun tahun ini, 345 kes daripada 2,052 kes kemalangan dilaporkan di negeri ini membabitkan motosikal dengan jumlah tertinggi meninggal dunia adalah penunggang dan pembonceng yang tidak memakai topi keledar.

"Atas sebab-sebab banyak nyawa yang melayang, polis rasa perlu tindakan di ambil dari masa ke semasa bagi memastikan orang ramai mematuhi undang-undang yang ditetapkan itu," katanya.

No comments: