Wednesday, September 15, 2010

KENYATAAN FITNAH - PEJABAT SULTAN KELANTAN BUAT LAPORAN POLIS

Abdul Halim membuat laporan polis di Kota Bharu, semalam.

Pejabat Sultan Kelantan semalam, membuat dua laporan polis terhadap kenyataan fitnah yang didakwa dibuat Tengku Merjan Sultan Yahya Petra dan Tengku Muhammad Fakry Sultan Ismail Petra, mengenai pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan ke-29 yang disempurnakan kelmarin.

Laporan itu dibuat Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad, di Balai Polis Kota Bharu, kira-kira jam 4 petang.

Menerusi dua laporan polis itu, Abdul Halim mendakwa kenyataan Tengku Merjan dan Tengku Muhammad Fakhry yang disiarkan beberapa media tempatan pada Ahad dan Isnin lalu, berkaitan pemasyhuran itu adalah satu tuduhan amat berat dan fitnah yang disengajakan.

Antara lain, beliau (Tengku Merjan) berkata, sebarang tindakan menyingkirkan Sultan (Tuanku Ismail Petra) di luar cara ditetapkan Perlembagaan negeri adalah satu kudeta dan boleh dikategori sebagai penderhakaan mengikut Kanun Keseksaan.

“Tengku Muhammad Fakhry pula berkata, usaha memasyhurkan Tengku Muhammad Faris Petra adalah satu penderhakaan dan menyalahi undang-undang,” katanya dalam laporan polis itu yang salinannya diedar kepada media di Kota Bharu, semalam.

No comments: