Friday, November 19, 2010

AIDILADHA DISAMBUT SEDERHANA DI KELANTAN

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Dr. Awang Adek Hussin bersama penduduk kampung melapah lembu korban di Kampung Perupuk, Bachok, kelmarin.

Seperti tradisinya, Hari Raya Aidiladha di negeri ini disambut secara sederhana namun meriah biarpun keadaan cuaca tidak menentu sejak kebelakangan ini.

Di Masjid Muhammadi di Kota Bharu, Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Fai-iz Petra kelmarin menunaikan solat sunat Aidiladha bersama-sama dengan lebih 3,000 umat Islam.

Selepas itu, Tengku Muhammad Fa-iz berangkat ke majlis penghadapan di Istana Balai Besar untuk rakyat berhari raya dengan baginda.

Salah seorang petugas melapah lembu korban anjuran Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan di Kompleks Islam Jubli Perak Sultan Ismail Petra, Panji, Kota Bharu, semalam.

Tengku Mahkota Kelantan juga berkenan menyempurnakan majlis korban anjuran Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) di Kompleks Islam Jubli Perak Sultan Ismail Petra Panji, di Kota Bharu semalam.

Baginda yang mengenakan persalinan baju Melayu berwarna biru muda tiba di majlis berkenaan kira-kira pukul 9.30 pagi.

Turut mengiringi baginda ialah kerabat-kerabat diraja Kelantan dan pegawai-pegawai kerajaan negeri.

Sebanyak 41 ekor lembu sumbangan pelbagai pihak termasuk kerabat diraja, pegawai kerajaan dan orang perseorangan dikorbankan pada majlis sempena sambutan Aidiladha kali ini.

Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dan Tengku Muhammad Fai-iz turut berkenan menyumbangkan masing-masing seekor lembu untuk dikorbankan dan dagingnya diagihkan kepada golongan miskin.

Setiausaha Maik, Che Hamat Che Muda berkata, daging korban tersebut akan diagih-agihkan kepada golongan fakir miskin sekitar bandar Kota Bharu di Masjid Muhammadi petang semalam.

"Dianggarkan seramai 1,000 fakir miskin menerima daging korban ini. Turut menerima ialah 200 petugas yang terlibat dalam menjayakan majlis berkenaan," katanya ketika ditemui pada majlis tersebut, di sini hari ini.

Lazimnya, majlis korban itu disempurnakan Sultan Muhammad V yang turut berkenan untuk menyembelih sendiri lembu korban.

Bagaimanapun, Sultan Muhammad V ketika ini berada di tanah suci bagi mengerjakan ibadat haji bersama-sama Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Sebanyak 15 ekor lembu sumbangan Mustapa telah diagihkan di seluruh jajahan Jeli ni untuk ibadah korban.

No comments: